افتتاح و کلنگ زنی ۵۱۵ پروژه همزمان با دهه فجر

افتتاح و کلنگ زنی ۵۱۵ پروژه همزمان با دهه فجر

بجنورد زیبا: استاندار خراسان شمالی از افتتاح و کلنگ زنی ۵۱۵ پروژه با اعتبار بالغ بر سه هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان همزمان با دهه فجر در استان خبر داد.

به گزارش بجنورد زیبا، دکتر محمدرضا حسین نژاد در نشست با خبرنگاران استان اظهار داشت: از این تعداد ۴۶۹پروژه با ۶۵۰ میلیارد تومان افتتاح و ۴۷ پروژه با اعتبار ۳ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان کلنگ زنی می شود.

وی در ادامه وضعیت آب شرب استان را بسیار ناپایدار اعلام کرد و گفت: در این راستا عمده هدف گذاری پروژه های عمرانی تامین آب شرب خواهد بود.

حسین نژاد با اشاره ه به وضعیت ناپایدار نبود آب در پشت سدهای استان، افزود: شهرستان شیروان با کمبود آب در سال گذشته مواجه شد و آب سد شیرین دره بجنورد نیز جلبکی و مناسب آشامیدن نیست و فقط با به ثمر رسیدن انتقال آب از شمال استان تحولی در وضعیت آب شرب و بخش کشاورزی استان رخ خواهد داد.

وی راهکار کوتاه مدت برای حل مشکل آب شرب استان را استفاده از اوزون دانست و گفت: با این وجود هزینه آب بها در این روش برای شهروندان بالا است که در صورت طولانی شدن انتقال آب از شمال استان این موضوع در دستور کار قرار می گیرد.

حسین نژاد با بیان اینکه هم اکنون برخی، صنایع برای تامین نیم لیتر آب با مشکل مواجه هستند، اظهار داشت: تامین و انتقال آب از مهمترین موضوعات رشد و توسعه مورد توجه استان است.

وی گفت: تشریفات مربوط به استفاده پتروشیمی نیز از پساب طول کشید ولی تلاش داریم کلنگ زنی پروژه سرعت داده شود تا در زمان قابل قبولی انجام گیرد.

وی در خصوص اعتبارات سفر ریاست جمهوری نیز گفت: تا الان یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از این اعتبارات به صورت اوراق و نقدی به استان اختصاص داده شده و به زودی نیز بخش دیگری ابلاغ می شود ولی سرعت تخصیص کم بوده است.

حسین نژاد اظهار داشت: اینک نیز پیگیری های لازم برای آزادسازی این اعتبارات و هزینه کردن در بخش های عمرانی و اقتصادی خراسان شمالی در حال انجام است.

وی افزود: این میزان اعتبارات جذب شده در تمامی استان به شکل مساوی است به گونه ای که همه استان ها به یک میزان اعتبار جذب کرده اند.

حسین نژاد یادآور شد: در سفر هیات دولت به خراسان شمالی تامین بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای ۱۹۳ مصوبه مورد موافقت قرار گرفت.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بیش از ۶ هزار میلیارد تومان از این اعتبارات مربوط به پروژه های بخش زیربنایی استان است که پروژه راهسازی محور بزرگراهی بجنورد- جنگل گلستان با ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار و تامین چهار هزار میلیارد تومان برای راه های استان از مهمترین این پروژه ها محسوب می شود.

 

خرید ۱۰۱ هزار تن گندم مازاد

استاندار خراسان شمالی با تاکید بر رونق بخش کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه استان، ظرفیت ویژه ای در حوزه کشاورزی دارد، استفاده از فناوری های نوین و آبیاری تحت فشار برای رونق تولید و کاهش مشکلات این بخش ضروری است.

حسین نژاد افزود: در راستای حمایت از کشاورزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان این استان امسال به ۱۰۱ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۸۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی گفت: این در حالی است که کشاورزان خراسان شمالی در سال گذشته ۱۹ هزار و ۳۰۰ تن گندم به سیلوها تحویل دادند.

حسین نژاد خاطرنشان کرد: همچنین در راستای حمایت از کشاورزان جدای از اجرای مصوبات سفر رییس جمهور با هم افزایی مدیران دستگاه های اجرایی موضوع آزاد سازی آب سدها برای کشاورزی آبی و تکمیل زنجیره غذایی پیگیری می شود.

نماینده عالی دولت در استان اضافه می کند: اجرای طرح های آبخیزداری زمانبر است اما باید در این فرصت به دنبال منابع آبی پایدار باشیم که پیگیری هایی نیز برای انتقال آب دریای عمان به استان انجام شده است.

 

خرید حمایتی ۳۴ هزار دام زنده

وی با اشاره به اجرای طرح حمایتی دولت از دامداران خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: خراسان شمالی به عنوان یکی از قطب‌های دامپروری کشور است که در این خطه ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام سبک و ۷۹ هزار راس دام سنگین وجود دارد که دامداران این استان سالانه ۲۲۱ هزار و ۱۱۸ تن انواع محصول از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، عسل و تخم مرغ تولید می کنند.

حسین نژاد گفت: از آنجا که دامپروری سهم بالایی در نرخ اشتغال خراسان شمالی را به خود اختصاص داد در این راستا بیش از ۳۴ هزار راس دام روستاییان و عشایر خراسان شمالی به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان(از جمله وعده‌های رییس جمهور در سفر دوم تیرماه جاری به دامداران این خطه بود) خریداری شد و شرایط بازار دام استان را تا حد زیادی سامان داد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اقدامات دولت در حل مشکلات تولید کنندگان بخش دام گفت: بی تردید این اقدامات مشکلات دامداران خراسان شمالی را کاهش می دهد و موجب رونق دوباره صنعت دامپروری در خراسان شمالی می شود.

 

 


دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.