به نظر می‌رسد سفر رئیس جمهور و رئیس مجلس به خراسان شمالی تبلیغات انتخاباتی بوده است
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی:

به نظر می‌رسد سفر رئیس جمهور و رئیس مجلس به خراسان شمالی تبلیغات انتخاباتی بوده است

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: به نظر میرسد بخشی از سفرهای رئیس جمهور و رئیس مجلس به استان بدون پشتوانه اعتبارات و از جنس تبلیغات انتخاباتی بوده است.

به گزارش اترک حجت‌الاسلام و‌المسلمین براتی‌زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان شمالی اظهار داشت: در سال گذشته 293 هزار و 409 پرونده وارد محاکم قضایی دادگستری خراسان شمالی شد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته از رشد 3 درصدی برخوردار است.

وی با اشاره به ارائه گزارش پرونده‌های وارد به مراجع قضایی در دو ماه سال جاری و مقایسه آن با سال گذشته گفت: میزان پرونده‌های وارده در دو ماهه ابتدای سال جاری 36 هزار و 488 مورد است که از رشد 15 درصدی در مقایسه با سال گذشته برخوردار است.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی با بیان این مطلب که وضعیت اقتصادی خراسان شمالی خوب نیست بلکه بسیار بد است تصریح کرد: مطالبه خسارت دادرسی؛ تقسیط بدهی؛ تامین خواسته؛ مطالبه وجه؛ مطالبه نفقه و مهریه از جمله مواردی است که بیشترین آمار پرونده‌های دادگستری استان را به خود اختصاص داده و عموماً مسائل اقتصادی را متوجه می شود.

‌براتی‌زاده با بیان اینکه طی دو ماه ابتدایی سال جاری 47 فقره پرونده با موضوع حجاب و عفاف در محاکم قضایی خراسان شمالی تشکیل شده است خاطرنشان کرد: از این تعداد 17 فقره منجر به صدور حکم شده که برای شش مورد منع تعقیب و برای 11 مورد دیگر محکومیت در نظر گرفته شده که شامل جزای نقدی از 800 هزار تومان تا یک میلیون تومان و حضور چند شب در اماکن مذهبی در ایام محرم می شود.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی در ادامه گفت: 12 فقره پرونده کیفری مدیران دستگاه‌های اجرایی استان با موضوع‌های مختلف در دادسراها، دادگاه‌های بدوی و تجدید نظر در دست بررسی است.

‌براتی‌زاده در بخش دیگر سخنان خود با انتقاد از اجرایی نشدن مصوبه‌های سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی افزود: متاسفانه مصوبه‌های سفر دولت معمولا پشتوانه و ضمانت اجرایی ندارد .جذب اعتبارات به قدرت چانه زنی معطوف است و مدیران استان در این زمینه قدرت چانه زنی کمی دارند، از این رو جذب منابع بویژه منابع ملی کم است.

وی افزود: چرا باید برای رفاه مردم آذربایجان غربی راه آهن ایجاد شود اما ساخت باند دوم ۴۵ کیلومتر از یک جاده حادثه خیز خراسان شمالی که افراد را به کام مرگ می برد اعتبار نداشته باشد.

براتی زاده ادامه داد: به نظر میرسد بخشی از سفرهای رئیس جمهور و رئیس مجلس به استان بدون پشتوانه اعتبارات و از جنس تبلیغات انتخاباتی بوده است و این سفرهای بدون پشتوانه اعتباری مانند پدری است که عسل اش تمام شده اما به فرزندانش می گوید نانشان را به پشت شیشه عسل خالی بزنند.

وی افزود: در سفر ریاست جمهوری به استان ۸۰۰ میلیارد تومان برای بهره برداری از ۴۵ کیلومتر باقی مانده از محور بجنورد به گلستان اختصاص یافت اما تاکنون فقط 120 میلیارد آن اختصاص یافته است و این درحالی است که هنگامی که رئیس جمهوری رئیس قوه قضائیه بود، در سفر به استان بر اهمیت بهره برداری از این پروژه تاکید شد.

رئیس کل دادگستری استان ادامه داد: در سفرهای نوروزی امسال ۲۲ تن در سوانح رانندگی جان باختند که ۱۵ نفر از این جانباختگان در این ۴۵ کیلومتر باقی مانده بوده است.

براتی زاده اظهار کرد: در سفر اخیر رئیس مجلس به استان چه در رایزنی با مقامات در تهران و چه در استان خواستیم تا یک وقت ۵ دقیقه به ما برای صحبت در خصوص این محور اختصاص دهند اما چنین وقتی تعیین نشد.

رئیس کل دادگستری استان تاکید کرد: چگونه می شود در سفر ریاست جمهوری به آذربایجان غربی خط ریلی برای رفاه مردم این استان و کوتاه شدن مسیر تبریز به تهران بهره برداری می شود، اما اعتباری برای جاده بجنورد به جنگل گلستان که افراد را به کام مرگ می برد اختصاص نمی یابد.  دلیل این تبعیض چیست؟ البته این مسئله به قدرت چانه زنی و پیگیری مسئولان استان ما نیز بر می گردد.

وی در پایان یاداور شد: در این باره و همچنین پروژه انتقال پساب به پتروشیمی  مصلحت اندیشی نخواهیم کرد و ضمن ادامه پیگیری ها مطابق قانون پرونده قضایی تشکیل خواهیم داد.

 

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی یوسفی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی با اشاره به آمار طلاق و کارگاه‌های برگزار شده به منظور پیشگیری از طلاق اظهار داشت: در سال گذشته 1499 فقره پرونده طلاق که به درخواست زوج تشکیل شده وارد دادگستری استان شده که این رقم در مقایسه با سال 1400 از کاهش 20 درصدی برخوردار است.

وی از کاهش 22 درصدی پرونده های طلاق توافقی در سال گذشته نسبت به سال 1400 خبر داد و در این رابطه گفت: در سال 1400 1171 فقره پرونده طلاق توافقی در محاکم قضایی استان تشکیل شد اما در سال گذشته 911 فقره پرونده تشکیل شد که این نشان از کاهش 22 درصدی تشکیل پرونده طلاق توافقی در استان است.

معاون دادگستری خراسان شمالی در ادامه آمار ثبت شده اداره کل ثبت احوال استان اشاره کرد و بیان داشت: در سال 1400 مجموع طلاق ثبت شده در استان 2429 مورد و مجموع ازدواج نیز 8567 فقره به ثبت رسیده است.

‌یوسفی در خاتمه با بیان اینکه در سال جاری 230 کارگاه پیشگیری از طلاق در استان برگزار شده است اضافه کرد: در سال گذشته 2590 مورد طلاق و 7955 مورد ازدواج در استان گزارش شده است.

 


دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.