پارکلت در راه بجنورد

پارکلت در راه بجنورد

بجنورد زیبا: نوروز ۱۴۰۱ شهروندان بجنوردی از فضایی عمومی در شهر تحت عنوان پارکلت بهره مند خواهند شد.

به گزارش بجنورد زیبا، پارکلت ها فضایی عمومی هستند که به صورت دایمی یا موقت در شهر ایجاد می‌شوند و این موضوع سال‌هاست که در کشورهای مختلف از جمله کشورمان انجام شده است.

اگر بخواهیم نگاهی به زادگاه پارکلت بیندازیم باید این طور گفت که شهر سانفرانسیسکو در آمریکا را به‌عنوان مرکز پارکلت می‌شناسند، در سال ۲۰۰۵، تیم طراحی به نام rebar یک پارکینگ را به‌مدت دو ساعت به‌عنوان یک پارک مورد استفاده قرار داد تا بتواند فضای عمومی را کنترل کند و نظر مردم را در این زمینه مطلع شود؛ همین امر باعث شد در سال ۲۰۰۶ بیش از ۴۰ پارک موقت ایجاد شود که در حال حاضر نیز به یک رویداد بین‌المللی سالانه تبدیل شده است. روز جهانی پارک به‌جای پارکینگ در سال ۲۰۰۵ توسط «جان بلا» مهندس معمار و عضو انجمن معماران منظر امریکا بنا نهاده شد. این رویداد، یک فعالیت داوطلبانه و خودجوش است که در آن معماران منظر و دیگر طراحان، پارکینگ‌ها را به پارک‌های کوچک یک روزه در اصطلاح پارکلت (parklet) تبدیل می‌کنند. غالباً پارکینگ‌های حاشیه خیابان‌ها و بلوارها که مکانی برای تردد ساکنان محلی است برای این منظور انتخاب می‌شود و به اندازه یک یا دو ماشین، برای ایجاد یک فضای سبز کوچک یک روزه اختصاص می‌یابد. این اتفاق به مردم کمک می‌کند تا حجم زیاد عرصه‌های عمومی که به ماشین‌ها اختصاص دارد را بهتر درک کرده وظرفیت‌های این فضاها جهت استفاده بهینه توسط شهروندان را دریابند.

پارکلتی معروف به نام «deeplet» توسط دیپ جاوا در خارج از منزلش نصب شده که یک مثال جالب و دیدنی از مشارکت مردم در نصب پارکلت‌ها در سانفرانسیسکو محسوب می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که ما از کسب و کارهای پشت پرده این پارکلت‌ها بی‌خبر هستیم، اما جالب است بدانید کافه‌ها، نانوایی‌ها و فست فودها تقریباً بانی نصب پارکلت در سانفرانسیسکو هستند. نکته مهم دیگر در مورد آنها عمومی بودن و رایگان بودن این فضاهاست که مانع خصوصی‌سازی این فضاهای شهری می‌شود.

این فضاها در انحصار شرکت‌هایی که آنها را نصب می‌کنند قرار ندارند و استفاده از آنها برای عموم آزاد است، حال آن شخص چیزی از آن مغازه بخرد یا نخرد و هر نشانه‌ای که ماهیت عمومی این فضا را نشان می‌دهد باید در محدوده آن وجود داشته باشد، برای مثال صاحب یک کافه براحتی می‌تواند روبه‌روی کافه خود پارکلتی را طراحی کند، اما این فضا تنها برای استفاده از مشتریان آن مغازه نخواهد بود و سایر عابران نیز می‌توانند بدون هیچ محدودیتی از آن استفاده کنند. در ضمن این فضاها باید علائم کافی برای نمایش دادن رایگان بودن و عمومی بودن را دارا باشند.

+پارکلت در بجنورد

شهری مانند بجنورد که مرکز استان خراسان شمالی است تا به امروز از فضایی تحت عنوان پارکلت بی بهره بوده و تاکنون هیچ گونه تمهیداتی از سوی مدیریت شهری در دوره‌های مختلف برای این نیاز شهروندان و برقراری تعاملات اجتماعی آنها اندیشیده نشده بود تا اینکه با تغییر مدیریت شهرداری بجنورد، یکی از برنامه‌های شهردار بجنورد رفع این نیاز شهروندان صورت گرفت.

بدین صورت که با ایجاد فضای پارکت در گوشه‌های مختلف به خصوص مراکز و خیابان‌های اصلی و پرتردد، آسایش، آرامش و نشاط اجتماعی برای افراد جامعه ایجاد خواهد شد و این یعنی اهمیت و ارزش دادن به رفع نیاز شهروندان و ارتقای تعاملات اجتماعی آن‌ها در شهر بجنورد.

این مهم که توسعه پایدار نیازمند تأمین نیازهای اجتماعی انسان‌هاست بر کسی پوشیده نیست به خصوص بجنورد که راه زیادی تا تبدیل شدن معنای واقعی به مرکز استان بودن و توسعه پایدار دارد.

سال‌هاست که مسئولان خراسان شمالی و مدیریت شهری بجنورد اقدامات و برنامه‌های زیادی را در جهت توسعه پایدار و ایجاد مسیری برای رشد این خطه از شمال شرق کشور را برنامه ریزی کرده‌اند که به جرات می‌توان گفت اکثر آن برنامه‌ها با شکست مواجه شدند یا اینکه فقط برای روی کاغذ ماندند.

منظر شهری مقوله‌ای است که باعث ارتقاء کیفی در فضاهای شهری می‌شود.

پیاده روها یکی از مهمترین فضاهای عمومی شهری هستند که تمام شهروندان در فعالیت‌های روزانه حداقل قسمتی از مسیر خود را به صورت پیاده طی می‌کنند و نیازهای پیاده در اکثر فضاهای شهری نادیده گرفته شده است که با ایجاد پارکلت ها علاوه بر اینکه منظر شهری زیباتر می‌شود نیاز شهروندان و توجه به تأمین توسعه پایدار نیز محقق خواهد شد.

انتخاب مبلمان شهری مناسب با در نظر گرفتن زیبایی‌های بصری و جذابیت‌های هنری و درعین حال توجه به ضرورت‌های اجتماعی و همسان‌سازی با محیط شهری و همچنین دقت در باورها، آداب و رسوم، اعتقادات و با لحاظ عنصر راحتی و آسایش شهروندان از مسئولیت‌های مهم مدیریت شهری است که در این جهت شهرداری بجنورد طرح جدید پارکلت را برای تقویت پیاده محوری در سال جدید پیش بینی کرده است.

جواد حمیدی شهردار بجنورد در این خصوص می‌گوید: برای نخستین بار در کشور فضاهای جدیدی در نقاط مختلف شهری و خیابان‌هایی که دارای استانداردهای خاص است در مقیاس کوچک ایجاد می‌شود و فضاهایی خاص از پارک خودروها به صورت موردی کاسته شده و به نفع عابران پیاده و ترویج پیاده محوری استفاده می‌شود.

پارکلِت (parklet) بخشی از خط پارکینگ خیابان یا فضای پیاده رو است که ابعادی به اندازه جای پارک چند خودرو داشته و برای عابران پیاده امکان توقف، نشستن و استراحت را هنگام عبور و مرور در خیابان‌ها فراهم می‌کند. در اجرای این طرح، بررسی‌های ترافیکی، استانداردهای بومی شهر و ضوابط مورد نیاز سنجیده شده و برای نوروز ۱۴۰۱ در شهر اجرا می‌شود. این طرح از برنامه‌های کوتاه مدت مدیریت شهری به شورای اسلامی شهر بوده است، بهبود کیفیت زندگی شهروندان و توجه به شهر انسان محور در اولویت اقدامات شهرداری قرار داد.

 

بجنورد زیبا

دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.