گلایه دامداران از کمبود نهاده‌های دامی
دامداران با راه اندازی پویشی خواستار عزل وزیر جهاد کشاورزی شدند؛

گلایه دامداران از کمبود نهاده‌های دامی

مسئله کمبود نهاده‌های دامی مدتی است که گریبانگیر دامداران کشور به خصوص استان خراسان شمالی شده و بسیاری از آنها را به مرز ورشکستگی کشانده است.

به گزارش پایگاه خبری بجنورد زیبا، دامداران معتقدند که دولت، اخیراً تمام تمرکز خود را بر حمایت از مرغداران گذاشته و به نوعی به آنها بی محلی می‌کند. مسئولین در مقابل، دلیل کمبود نهاده‌های دامی را خشکسالی و مشکلات مربوط به تخصیص ارز می‌دانند. در صورتی که طبق گفته یکی از دامداران، دولت 100 درصد نهاده‌های دامی مرغداران را با نرخ دولتی تهیه می‌کند.

البته این کار عقلانی نیز به نظر می‌رسد چراکه گوشت مرغ ارزان‌ترین منبع پروتئینی بوده و در شرایط اقتصادی فعلی، بسیاری از مردم قادر به خرید گوشت گوسفندی نیستند. برای همین، جمعی از دامداران کشور با تشکیل پویشی خواستار برکناری وزیرجهاد کشاورزی شده‌اند. این دامداران با بیان اینکه سید جواد ساداتی نژاد در انجام وظایف و ارتقا سطح کمی و کیفی کشاورزی و دامپروری و نیز حل مشکلات بخش کشاورزی ناتوان بوده خواستار عزل وی شده‌اند. تاکنون بیش از 3 هزار نفر تا لحظه تنظیم این گزارش، پویش نامبرده را در وب سایت کارزار امضا کرده‌اند.

ضرورت حمایت دولت از دامداران

جعفر کوهستانی یکی از دامداران بجنوردی در گفت‌وگو با خبرنگار بجنوردزیبا گفت: درحال حاضر سیاست‌های کلی جهادکشاورزی حمایت از مرغداران است. زیرا گوشت مرغ ارزانترین و به صرفه‌ترین منبع پروتئینی است. دولت 100 درصد نهاده‌های مرغداران را با نرخ دولتی تهیه می‌کند در صورتی که در دام سبک و سنگین، دولت تنها 10 درصد نهاده‌های دامداران را با نرخ دولتی تهیه کرده و 90 درصد باقی مانده را خود دامداران باید از بازار آزاد تهیه کنند و همین امر باعث ورشکستگی بسیاری از دامداران منطقه شده است.

کوهستانی افزود: در بجنورد پنج، شش گاودار صنعتی فعال بودند که گاو مولد تولید می‌کردند اما به خاطر شرایط موجود ورشکست شده و واحد خود را تعطیل کردند و متاسفانه بنده هم از دو سال پیش واحد خود را برای فروش گذاشته‌ام اما تاکنون خریداری پیدا نشده است.

وی ادامه داد: دام باید برای یک کیلو وزن اضافه، هشت کیلو خوراک بخورد که حدود 100 هزار تومان خرج بر می‌دارد و این در حالی است که گوشت را کیلویی 68 هزارتومان از ما خریداری می‌کنند.

کوهستانی با بیان اینکه سه سال پیش حدود 320 میش داشتم اما اکنون تعداد میش‌هایم به زیر 200 رأس رسیده است، افزود: مدتی قبل هم مبلغ دومیلیارد تومان برای راه اندازی واحد تولیدی خود خرج کرده‌ام که اگر همین پول را در بانک و یا در جای دیگری سرمایه گذاری می‌کردم بیشتر سود می‌کردم.

وی با بیان اینکه سال گذشته وامی با سود 12 درصد دریافت کردم اما به خاطر ناتوانی در پرداخت اقساط، سود آن به 18 درصد رسیده، بیان دارد: متاسفانه دوستانی هستند که برای راه اندازی واحد تولیدی خود وام دریافت کرده‌اند اما به خاطر ناتوانی در پرداخت سود کلان وام‌هایشان ورشکسته شده‌اند و اکنون اگر تمام زندگی خود را نیز بفروشند، از پس بازپرداخت اقساط خود بر نمی‌آیند.

این دامدار بجنوردی درباره صادرات دام نیز گفت: با مجوز وزارت جهادکشاورزی یکی دو محموله دام صادر کردیم اما کمی بعد از طرف وزارتخانه ممنوعیت صادرات اعلام شد، زیرا کمبود دام و در نتیجه افزایش قیمت گوشت در کشور را صادرات دام اعلام کردند.

وی ادامه داد: کمبود نهاده‌های دامی در کشور تاثیری بر افزایش قیمت گوشت ندارد. برای مثال دو سال پیش جو با قیمت آزاد کیلویی هزار و 700 تومان معامله می‌شد و گوشت بره نیز کیلویی 48 هزار تومان از ما خریداری می‌شد اما اکنون جو آزاد کیلویی 9 هزار تومان شده و گوشت بره نیز 63 هزارتومان از ما خریداری می‌شود. یعنی قیمت جو آزاد 600 درصد رشد داشته اما قیمت گوشت تنها 40 درصد افزایش پیدا کرده است و همین عدم وجود توازن قیمتی باعث ورشکستگی ما شده است.

کوهستانی راه حل این موضوع را مجوز افزایش قیمت گوشت از سوی دولت قلمداد کرد و افزود: دولت باید با اجرای سیاست‌های حمایتی از دامداران پشتیبانی کند که یکی از این کارها می‌تواند مجوز افزایش قیمت گوشت باشد. در گام بعدی دولت حداقل 50 درصد نهاده‌های موردنیاز ما را با قیمت دولتی تهیه کند تا بیش از این ضرر نکنیم. در خراسان شمالی، ضرر دامداران باعث کمبود شیر شده و در نتیجه بسیاری از صنایع تبدیلی در این خطه خوابیده‌اند.

نهاده‌های دولتی پنج روز نیاز دامداران را پوشش می‌دهد

یکی دیگر از دامداران محلی با بیان اینکه دولت تنها نهاده‌های موردنیاز پنج روز ما را با نرخ دولتی تهیه می‌کند، به خبرنگار بجنوردزیبا گفت: جو با نرخ دولتی کیلویی دو هزار و 500 تومان اما با نرخ آزاد کیلویی 9 هزار و 500 تومان، ذرت با نرخ دولتی کیلویی دوهزار و 500 تومان اما با نرخ آزاد کیلویی 9 هزار تومان و سویا نیز با نرخ دولتی کیلویی چهار هزار و 500 تومان اما با نرخ دولتی کیلویی 12 هزار تومان است. این مبالغ نشان دهنده این است که دامداران در حال حاضر چه فشاری را از لحاظ اقتصادی دارند تحمل می‌کنند.

وی ادامه داد: از بچگی در این عرصه مشغول به فعالیت هستم و تاکنون نیز نزدیک به 10 میلیارد تومان برای واحد تولیدی خود بدون هیچ تسهیلات دولتی سرمایه گذاری کرده‌ام اما شرایط اقتصادی اخیر، دامداران را به ورشکستگی کشانده است. از سال گذشته تاکنون قیمت جو با نرخ آزاد چهار برابر شده پس قیمت گوشت نیز باید چهار برابر شود اما چطور امکان دارد که قیمت گوشت تنها 10 هزار تومان از سال گذشته افزایش یابد؟!

این دامدار بجنوردی با بیان اینکه اکنون بسیاری از دامداران مجبور به کشتار دام‌های مولد خود شده‌اند، افزود: افزایش هزینه‌ها جز کشتار دام‌ها چاره دیگری برای ما نگذاشته است.  

وی در با بیان شرایظ سخت تامین علوفه فصلی ارزان قیمت بیان داشت: امسال فقط موفق شدم برای 300 میش خود تهیه کنم که این مقدار تنها تا آخر فروردین ماه پاسخگوی نیاز دام‌های من است و نمی‌دانم بعد از آن چگونه باید شکم آنها را سیر کنم.

وی تاکید کرد: به دلیل ناتوانی دامداران در تهیه نهاده‌های دامی موردنیاز، بسیاری از دام ها دچار سوء تغذیه و و سپس تلف شدند که خیلی از دامداران در دامداری خود گودالی حفر کرده و لاشه آنها را در آن گودال می‌اندازند.

این دامدار محلی با بیان اینکه هزینه هشت کیلو اضافه وزن یک گوسفند در هر ماه 520 هزار تومان است، بیان کرد: با توجه به افزایش سرسام آور قیمت نهاده‌های دامی، دامداران سود چندانی کسب نکرده و متضرر شده ایم.

وی ادامه می‌دهد: پارسال 300 گوسفند و 200 میش داشتم که ناچار به فروختن آنها به خصوص دام‌های نر شده‌ام. چند وقت پیش سازمان جهادکشاورزی مجوز صادرات دام را داد که تنها توانستم پنج روز صادرات کنم ولی بلافاصله این کار از سوی وزارتخانه ممنوع اعلام شد. کاش حداقل مجوز صادرات به ما می‌دادند تا انقدر ضرر نکنیم. به خاطر همین مشکلات به وجود آمده به شخصه از پویش عزل وزیرجهادکشاورزی حمایت می‌کنم.

پروارکردن یک گاو 20 میلیون تومان، فروش آن 25 میلیون تومان!

مسعود ربانی یکی از گاوداران منطقه به خبرنگار بجنوردزیبا گفت: 20 سال است که در این عرصه مشغول به فعالیت هستم و برای راه اندازی دامداری خود هیچ تسهیلات دولتی نیز دریافت نکرده‌ام. در یکی دو سال اخیر شرایط خیلی به ضرر ما دامداران بوده است. سه ماه پیش کنسانتره کیلویی سه هزار و 500 تومان فروخته می‌شد در صورتی که این مقدار اکنون به کیلویی شش هزار و 500 تومان رسیده است. از طرفی، نهاده‌هایی که با قیمت دولتی به ما فروخته می‌شود تنها جواب گوی 10 روز نیاز گاوهای من است و مابقی روزها را باید با نرخ آزاد تهیه کنیم.

وی ادامه داد: دلالان در ضرر و زیان دامداران نقش مهمی را ایفا می‌کنند. مثلاً گوشت گاو را هرکیلویی 120 هزار تومان از ما می‌خرند، در صورتی که در بازار کیلویی 180 هزارتومان به مردم فروخته می‌شود. جالب این است که نسبت به پارسال قیمت هر کیلو گوشت گاو تنها 10 هزارتومان بیشتر شده است.

ربانی با بیان اینکه هزینه پروار کردن یک گاو حدود 20 میلیون تومان است، افزود: در حال حاضر 50 رأس گاو دارم. پروار کردن هر گاو نیز دو سال طول می‌کشد تا حدود 500 کیلو شود و درنهایت 25 میلیون تومان از ما خریداری میشود. آن پنج میلیون تومان باقی مانده نیز صرف خرج‌هایی مانند دستمزد کارگر و هزینه‌های واحد دامداری و ... می‌شود و در عمل چیزی برای دامدار باقی نمی‌ماند.

ربانی ادامه وضع موجود را ضرر بیشتر دامداران و در نتیجه به خطر افتادن امنیت غذایی مردم استان قلمداد می‌کند چراکه در این صورت بسیاری از دامداران ناچار به ورشکستگی می‌شوند.

دولت نمی‌تواند همه نهاده‌های دامداران را با ارز دولتی تأمین کند

امان الله حسین پور عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار بجنوردزیبا گفت: نهاده‌های دامی در کشور به دو شکل توزیع می‌شوند: یکی یارانه‌ای که حدود 30، 40 درصد نیاز دامی کشور را پوشش داده و با ارز چهار هزار و 200 تومانی وارد کشور می‌شود و دیگری نیز با نرخ آزاد در دسترس دامداران قرار دارد. باید این را در نظر گرفت که دولت آنقدر بودجه ندارد که بخواهد تمام نیاز دامداران را با ارز دولتی تهیه کند.

وی ادامه داد: امسال نهاده‌های دامی به دو دلیل عمده با کمبود در کشور مواجه شد. یکی عدم برنامه ریزی برای تولید کافی نهاده‌ها و دیگری خشک سالی. در حال حاضر 85 درصد نهاده‌های مصرفی در کشور وارداتی است. برای مثال ما ظرفیت تولید جو را برای دام‌ها در اختیار داریم اما خشک سالی مانع این امر شده و نیاز به واردات را بیشتر کرده است. ضمن اینکه مباحث مربوط به حذف و یا ماندگاری ارز چهار هزار و 200 تومانی که بین دولت و مجلس اختلاف هست، بر بازار نهاده‌های دامی نیز تأثیر گذاشته است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه گاهی اوقات دلالان نهاده‌های وارد شده با ارز دولتی را در بازار به صورت آزاد به فروش می‌رسانند و یا احتکار می‌کنند، افزود: مشکل کمبود نهاده‌های دامی در کشور را رد نمی‌کنم اما معتقدم که دولت باید در حل این مشکلات قویتر عمل کند.

وی افزود: دولت باید بر اینکه چه نهاده‌هایی با ارز دولتی وارد کشور می‌شود و مهم‌تر از آن اینکه آیا این نهاده‌ها به دست دامدار واقعی برسد نظارت کند. به هرحال تا تکلیف ارز دولتی برای سال آینده مشخص نشود این کش و قوس‌ها همچنان هست و بر بازار هم تأثیر می‌گذارد.

حسین پور تاکید کرد: در مجلس درخصوص تبعات حذف ارزدولتی تا به حال جلساتی برگزار شده و عواقب حذف آن بر نهاده‌های دولتی بررسی شده. موافقان حذف ارز دولتی معتقدند که این امر باعث ایجاد رانت شده و در بیشتر اوقات نهاده‌هایی که با ارز دولتی وارد کشور می‌شوند به دست دامدار واقعی نمی‌رسد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس با بیان اینکه خود من از موافقان حذف ارز دولتی به شرط عدم ایجاد فشار اقتصادی بر مردم هستم، گفت: دولت باید به نمایندگان مجلس این اطمینان را دهد که چه ساز و کارهایی برای اجرای صحیح این فرایند تعریف کرده و به علاوه مردم از اجرای این طرح آسیب نمی‌بینند. باید روشن شود که صرفه جویی حاصل از این طرح در کجا و چگونه خرج می‌شود و تولید به چه شکلی رونق می‌گیرد؟ در این صورت من از حذف ارز دولتی حمایت می‌کنم.

خشک سالی، عامل اصلی کمبود نهاده‌ها

مهدی شکاری معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه امسال به خاطر خشک سالی نهاده‌های دامی در کشور دچار کمبود شده، به خبرنگار بجنوردزیبا گفت: دولت هیچگاه نهاده‌های موردنیاز دامداران را به صورت 100 درصد تأمین نکرده اما امسال به دلیل خشک سالی، با کمبود نهاده‌ها در کشور مواجه هستیم.

وی افزود: در استان خراسان شمالی سالانه حدود 80 هزار تن جو تولید می‌شود که امسال به دلیل خشکسالی، این مقدار به نصف رسیده و ضمن اینکه از اول سال تاکنون 30 درصد نهاده‌های مورد نیاز استان توسط دولت تأمین شده است.

شکاری ادامه داد: طبق گزارش سازمان هواشناسی، میزان بارندگی امسال استان نسبت به دوره بلندمدت 57 درصد کاهش داشته که همین عامل سهم عمده‌ای بر کاهش نهاده‌های دامی در استان را ایفا می‌کند.

وی افزود: بیشتر تولیدات استان در زمینه دام سبک است که همین امر تولید علوفه مورد نیاز این دام‌ها را با مشکل مواجه کرده و نیاز به واردات را بیشتر کرده است.

این مسئول تاکید کرد: با مقایسه 9 ماه ابتدایی سال 99 و 9 ماه ابتدایی سال 1400 به این پی می‌بریم که تأمین ذرت موردنیاز استان 76 درصد، سویا 147 درصد و جو نیز 63 درصد بیشتر شده اما به هرحال بارش ناکافی باران و کمبود علوفه تأثیر خود را بر کمبود نهاده‌های دامی بازار گذاشته است.

 

معین رضوانی

دیدگاه‌ها
ناشناس 1400/12/10
سلام ممنون که به فکر دامدار هستید انشاالاه که تاثیر گذار باشه وامیدوارم مسولین ما هز خواب غفلت بیدار شن .
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.