اختصاص ۱۹۰ میلیارد تومان به فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی
از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان انجام شد؛

اختصاص ۱۹۰ میلیارد تومان به فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی

بجنورد زیبا: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از تخصیص ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر ریاست جمهوری به این اداره کل در استان خبر داد.

 

 

 

دکتر تقی صادقی با حضور در دفتر پایگاه خبری بجنورد زیبا ضمن گرامیداشت هفته دولت گفت: طی یک سال اخیر با روی کار آمدن دولت سیزدهم اتفاقات خوبی در کشور و ازجمله استان خراسان شمالی رقم خورد، این دولت با دولت‌های گذشته تفاوت دارد به‌عنوان‌مثال در دولت‌های گذشته تمام دست‌اندرکاران برای یک سفر استانی از دو ماه قبل همه در حالت آماده‌باش و تشریفات قرار می‌گرفتند اما دولت سیزدهم در این ‌یک سال نشان داد با کمترین تشریفات هم می‌شود به تمام استان‌های کشور سفر کرد.

وی بابیان اینکه اعتقاد دولت سیزدهم این است که باید برای مردم کار کرد، افزود: «دولت مردمی» شعار این دولت است و باید گفتمانی راه انداخت که با استقبال بی‌نظیری از سمت مردم مواجه شود؛ شعار دولت سیزدهم قدری فراتر و عمیق‌تر از شعار دولت‌های گذشته است که خود را خادم مردم می‌دانستند.

صادقی اضافه کرد: دولت سیزدهم زمینه‌های لازم را فراهم می‌کند تا حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و... در دست مردم باشد.

وی افزود: دولت طی این‌یکسال در مبارزه با فساد خوب عمل کرده است؛ فساد همانند اژدهای هزار سری است که مبارزه با آن کار سختی است اما دولت در این امر موفق بوده و از نمونه آن می‌توان به آزادسازی سواحل شمال و... اشاره کرد‌.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به تخصیص اعتبارات مناسب در سفر ریاست جمهوری به استان، اظهار کرد: خراسان شمالی هم مانند سایر استان‌ها دارای پروژه‌های نیمه‌تمام است که جمع‌بندی و تکمیل این پروژه‌ها در استان نیازمند ۹۱ هزار میلیارد تومان بوده و در سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی، ۱۲ هزار میلیارد تومان برای استان تصویب شد که ۵۰ درصد اعتبارات خراسان رضوی با جمعیت چندین میلیون نفری است.

وی بابیان اینکه تخصیص مرحله اول برای تمامی دستگاه‌های خراسان شمالی صورت گرفته است، افزود: علاوه بر این،  ۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای استان در نظر گرفته‌شده که بانک‌ها مکلف به پرداخت آن هستند.

صادقی ضمن اشاره کوتاهی به فعالیت‌های بخش مشاغل خانگی در استان گفت: سال گذشته اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با جذب ۸۱ درصد اعتبارات مشاغل خانگی، رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داد و امسال با رشد ۱۸۰ درصدی موفق به جذب 5 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی فقط در یک مرحله شده که اگر جذب کامل صورت بگیرد، این میزان تسهیلات افزایش خواهد یافت.

وی بابیان اینکه 130 رشته شغلی از بخش مشاغل خانگی با حوزه فرهنگ و هنر مرتبط است، اظهار کرد: پارسال سهمیه مشاغل خانگی این اداره کل ۵۰۰ میلیون تومان بود که به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید.

صادقی در ادامه از رشد ۵.۸ درصدی سرانه فضای فرهنگی استان خبر داد و افزود: خوشبختانه در بخش امور عمرانی و زیربنایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی اتفاقات خوبی رقم خورده است.

وی بابیان اینکه 4 هزار و ۲۵۰ مترمربع فضا به فضای فرهنگی و هنری استان افزوده‌شده است، گفت: با افتتاح مجتمع فرهنگی شهرستان جاجرم و بهره‌برداری و افتتاح سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه مانه و سملقان در هفته دولت امسال، شاهد افزایش قابل‌توجهی در بخش سرانه فرهنگی استان خواهیم بود.

صادقی همچنین بابیان اینکه 2 هزار و ۲۰۰ متر فضای کتابخانه‌ای به خراسان شمالی افزوده‌شده است، افزود: کتابخانه عمومی اسفراین تکمیل و بهره‌برداری از آن آغازشده است؛ کتابخانه مرکزی بجنورد، شیروان، آشخانه و اسفراین نیز افتتاح‌شده اما نواقصی هم دارند که این نواقص و مشکلات موجود با تخصیص اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی طی سال جاری رفع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ابلاغ اعتبارات حوزه عمرانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر ریاست جمهوری تحول بزرگی در حوزه زیرساخت هنری استان ایجاد می‌کند، گفت: اعتباراتی که به استان در سفر ریاست جمهوری تخصیص‌یافته باید تا سال ۱۴۰۳ هزینه شود.

وی بابیان اینکه سرانه فضای فرهنگی در شهرستان راز و جرگلان صفر است، اضافه کرد: احداث مجتمع فرهنگی و هنری راز و جرگلان در دستور کار قرار دارد؛ چرا که سرانه فضای فرهنگی هنری این شهرستان صفر است و در شأن شهرستان نیست؛ با تلاش‌های بسیار، مشکلات فضای فرهنگی این شهرستان در سفر ریاست جمهوری مطرح شد و با توجه به اینکه پروژه جدیدی در سفر اعتبار نمی‌گرفت مقرر شد تا برای راه‌اندازی این مجتمع اعتبار استانی ابلاغ شود و اکنون منتظر ابلاغ اعتبار از استان هستیم.

صادقی در خصوص تخصیص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار تعمیر و تجهیز فضای فرهنگی در استان علاوه بر اعتبارات سفر ریاست جمهوری گفت: مثلاً هنرمندان در یک شهرستان به فضای تماشاخانه، تکمیل برخی تجهیزات و... نیاز دارند که این اعتبار در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی افزود: همچنین مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان برای مجتمع فرهنگی استان واقع در دوبرار بجنورد تخصیص‌یافته که اگر مطابق برنامه حرکت کنیم تا 3 سال آینده افتتاح می‌شود.

به گفته صادقی، ۱۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل و تجهیز سایر مجتمع‌های فرهنگی و هنری استان و 3 میلیارد تومان هم برای کانون مساجد خراسان شمالی ابلاغ و تخصیص‌یافته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: در تبصره ۱۸ هم پارسال حدود ۱۰ میلیارد تومان سهم این اداره کل بوده و در تبصره ۱۷ هم برای مبارزه با کاهش آسیب‌های اجتماعی حدود 2 میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان جذب داشته‌ایم.

صادقی با اشاره به واگذاری ۳۴ طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان افزود: مؤسسات، اشخاص، مراکز، رسانه‌ها و... اگر  طرح هنری و فرهنگی خوب و اثرگذار در حوزه کاهش آسیب اجتماعی داشته باشند می‌توانند در اختیار ارشاد قرار دهند.

وی بابیان برخی محدودیت‌های اجرای این طرح‌ها در استان طی سال گذشته تصریح کرد: یکی از الزامات و اولویت‌ها، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است و در همین رابطه فقط با مؤسسات دارای مجوز فرهنگ و ارشاد می‌توانستیم کارکنیم ولی امسال پیگیری‌هایی انجام دادیم تا الزام همکاری با مؤسسات برداشته شود و از ظرفیت‌های موجود در دیگر حوزه‌های عملیاتی و اجرایی فرهنگی، استفاده شود.

صادقی در ادامه با اشاره به عضویت ۸۴۹ نفر از خراسان شمالی در صندوق هنر گفت: سال گذشته با افزوده شدن ۱۱ درجه هنری، تعداد درجات هنری در استان به 38 مورد و با اضافه شدن ۳۱ مرکز و موسسه فرهنگی و هنری، این رقم به ۱۶۸ مرکز، آموزشگاه و موسسه فرهنگی دارای مجوز در استان رسید.

وی با اشاره به پرداخت وام بلاعوض به ۳۶ نفر در استان گفت: 3 میلیارد و ۳۶۱ میلیون تومان تسهیلات در قالب وام و عیدی به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان در دولت سیزدهم پرداخت شد که بخشی از این تسهیلات در قالب طرح‌های «یادمان» به ۳۹ نفر و به هر نفر بین 8 تا ۱۰ میلیون تومان، طرح «شمیم» و طرح «جوانه» و درمجموع به 5 نفر تسهیلاتی به ارزش ۱۷۵ میلیون تومان پرداخت شد.

وی تصریح کرد: درمجموع ۲ میلیارد و ۲۵ میلیون تومان به اعضای صندوق هنر به مناسبت عید نوروز و شب یلدا در استان پرداخت شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی گفت: مابقی تسهیلات نیز به ۶۷۵ نفر از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان در طی مدت یک سال دولت سیزدهم پرداخت شد.

وی در ادامه بیان کرد: ۶۷۵ هنرکارت برای هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران فعال استان صادرشده که از این تعداد ۱۰۰ کارت در دولت سیزدهم صادرشده است.

صادقی با اشاره به برگزاری هزار و ۱۵۰ برنامه قرآنی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای طی سال گذشته، گفت: پس از فروکش کردن کرونا، سینماهای استان فعالیت خود را علی‌رغم ضعیف بودن زیرساخت‌ها آغاز کردند.

وی افزود: بعد از دوران کرونا، چیزی در حدود ۳۰ هزار نفر بازدیدکننده از سینماهای استان داشتیم که حدود ۱۵ هزار نفر بلیت تهیه‌کرده و مابقی در قالب فعالیت‌های فرهنگی و هنری دارای بلیت نیم‌بها یا رایگان بوده‌اند.

به گفته صادقی، سینمای گلشن بجنورد ۲۰۰ میلیون تومان فروش بلیت داشته که فیلم‌های فاخر و طنز بیشترین فروش را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به امضای قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشور ترکمنستان که یکی از بندهای آن همکاری تجاری و فرهنگی بین استان خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان بود، عنوان کرد: در استان خراسان شمالی با توجه به همسایگی و داشتن اشتراکات فرهنگی با کشور ترکمنستان، برنامه‌هایی برای اجرای مأموریت‌های دولت مردمی سیزدهم داریم.

وی یکی از مأموریت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد را امضای قرارداد خواهرخواندگی خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان عنوان کرد و گفت: طبق برگزاری جلسات و توافق با یکی از مؤسسات فرهنگی استان، خواهرخواندگی این استان با یکی از استان‌های ترکمنستان در حال تدوین است و بر اساس گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد، استان خراسان شمالی جلوتر از سایر استان‌های مرزی در حوزه خواهرخواندگی است.

وی اظهار کرد: همچنین به همکاری رسانه‌های استان با رسانه‌های برون‌مرزی اعتقادداریم و هرکدام از کشورهای همسایه ظرفیت همکاری داشته باشند، ما هم آماده همکاری هستیم؛ چرا که توسعه ارتباطات رسانه‌های استان با رسانه‌های کشوری و بین‌المللی اهمیت بسیاری دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: افزایش کیفیت رسانه‌ها باید با همکاری خود رسانه‌ها محقق شود و در حوزه آموزش برنامه داریم کارگاه‌های مختلفی برگزار شود و طبق نیازسنجی رسانه‌ها، دیگر اقدامات را انجام دهیم.

 

مدیر سایت

دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.