چالش هایی از نوع کارت به کارت در خراسان شمالی

چالش هایی از نوع کارت به کارت در خراسان شمالی

بجنورد زیبا: با دریافت مالیات از دستگاه های کارتخوان که طی ماه های اخیر اجرایی شده است، اکنون شهروندان استان خراسان شمالی با چالش هایی از نوع کارت به کارت یا فقط پول نقد از سوی صاحبان مشاغل، اصناف و یا مطب های پزشکان مواجه شده اند.

به گزارش بجنورد زیبا، مالیات به عنوان یکی از اصلی ترین پایه های درآمدی کشورها و به نوعی منبع بودجه رسمی بسیاری از کشورهایی که از نعمت سوخت های فسیلی از جمله نفت و گاز محروم هستند به شمار می‌رود، عاملی که با اعمال تحریم‌ها به کشورمان این روزها صحبت هر محفل و جمع عمومی و یا تخصصی است.

مدیریت منابع اخذ مالیات و همچنین افزایش پایه های مالیاتی متاسفانه این روزها تا حدودی عاملی برای افزایش فرارهای مالیاتی نیز شده است.

سابقاً فقط برخی پزشکان بودند که برای فرار مالیاتی، دستگاه های کارتخوان‌شان را مخفی می‌کردند اما اخیراً این موضوع به وجه اشتراکی تبدیل شده و دیگر برخی اصناف استان خراسان شمالی هم با مردم چنین رفتاری میکنند.

این روزها قطع به یقین جملاتی مانند «کارتخوان خراب است پول را به کارت به کارت کن» یا «فقط پول نقد داشته باشید» و از این دست جملات را زیاد شنیده اید، جملاتی که برخی فروشندگان و صاحبان مشاغل در خراسان شمالی با اجرای قانون پایانه های فروشگاهی از ارائه کارتخوان برای پرداخت وجه خوداری میکنند.

به همین دلیل از زمان اجرای این قانون، مردم استان با چالش‌های زیادی در مراکز خرید، دفاتر ارایه خدمات و... مواجه شده اند به طوریکه از خرید کالای مورد نظر منصرف شده یا برای دریافت کالا و خدمات چاره ای جز پرداخت وجه نقد یا کارت به کارت ندارند.

گلایه های شهروندان خراسان شمالی

«همانطور که پیش تر اشاره شد، اجرای قانون جدید مالیاتی موجب گلایه و چالش شهروندان شده است به طوریکه برخی از آن ها در گفتگو با ما گلایه های خود را چنین مطرح می کنند: یکی از شهروندان بجنورد با انتقاد از وضعیت و برخورد نامناسب برخی کاسبان شهر می گوید: وقتی برای خرید به اکثر فروشگاه های پوشاک یا لوازم تزیینی منزل مراجعه می کنیم، فروشنده درخواست کارت به کارت یا پول نقد دارند و وقتی دلیل را جویا می شویم می گویند که مالیات بر دستگاه های کارت خوان اعمال شده برای همین اکثر کاسبان یا تقاضای کارت به کارت و پول نقد دارند و یا مبلغ محدودی را کارت می کشند.

دیگر شهروند بجنوردی ضمن ابراز گلایه مندی از مراجعه به یکی از مطب های دندانپزشکی شهر اظهار می کند: در دوره ای که هیچکسی پول نقد همراه ندارد و اغلب از کارت برای دریافت خدمات استفاده می کنند، وقتی به جایی مراجعه می کنیم باید حتما یا پول نقد داشته باشیم یا کارت به کارت کنیم. وقتی چند روز پیش با درد شدیی به مطب دندانپزشکی مراجعه کردم منشی مطب تقاضای پول نقد داشت و وقتی هم گفتم پول نقد همراهم نیست گفت این مشکل ما نیست و با همان درد دندان چندین دقیقه در صف عابربانک بودم تا پول نقد ویزیت را پرداخت کنم.

البته در این بین، فروشندگانی هم بودند که از روند دریافت مالیات بدین صورت گلایه مند بودند، یکی از فروشندگان زیورآلات تزیینی و لوازم آرایشی در گفتگو با ما می گوید: دریافت مالیات بدین شکل به نظرم اصلا عادلانه و منطقی نیست، مگر ما در سال چقدر درآمد داریم که باید چنین مبالغ کلانی را مالیات پرداخت کنیم.

وی می گوید: مدتی پیش یکی از آشنایان معامله خودرویی انجام داد که مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان پول از کارتخوان فروشگاهمان کشید و همین موضوع باعث شد تا مشمول پرداخت مالیات شویم وقتی هم اعتراض کرده و دلیل را توضیح دادم و گفتم مگر یک مشتری ۲۰۰ میلیون تومان پنس یا زیورآلات می خرد که گفتند چیزی که مشخص است همین مبالغ است و به ما ارتباطی ندارد.

دیگر کاسب بجنوردی هم ضمن گلایه از روند دریافت چنین مالیات هایی می گوید: با اینکه درآمد چندانی هم ندارم اما سالیانه باید پنج میلیون تومان مالیات پرداخت کنم که همین مبلغ را هم قسط بندی کرده اند، مگر یک کاسب چقدر درآمد دارد که باید مشمول مالیات شود.

وی می گوید: چون شغلمان آزاد است وقتی مشتری دو میلیون تومان پول موتور یخچال را کارت می کشد که برایش تهیه کنیم همین موارد جزو دریافت مالیات تلقی می شود که این موضوع چالش های زیادی را برای ما ایجاد کرده است.

وی می گوید: نه تنها شهروندان بلکه برخی کاسبان هم از این همین موضوع گلایه مند هستند و به جای این موارد بهتر است به فرار مالیاتی بالای پزشکان و صاحبان مشاغل بزرگ توجه کنند نه فردی که در آمد ماهانه اش فقط جوابگوی دو قسط از چهار قسط مختلف ماهیانه اش است.

دیگر شهروند بجنوردی هم می گوید: برخی طلافروشی ها هم شگرد مطب پزشکان را در پیش گرفته اند باید کارت بانکی و رمز خود را تحویل فروشنده دهیم تا پول برای خودشان کارت به کارت کنند و به هیچ عنوان از کارتخوان استفاده نمی کنند. و این نظارت مسئولین چه موقعی جامه اجرایی به خود می گیرد؟»

با این حال می توان چنین برداشت کرد که یکی از راه های شفافیت کسب و کار، قانون پایانه های فروشگاهی است که با اجرای درست آن میتوان از فرار مالیاتی اصناف جلوگیری کرد اما برخی از ارائه کارتخوان خودداری کرده و با این کار دردسرهای زیادی را برای شهروندان ایجاد میکنند.

همچنین طبق نوشته ای که یکی از رسانه ها منتشر کرده و حرف درستی هم هست این بوده که مردم گناهی ندارند که باید بهای فرار مالیاتی پزشکان و اصناف را به دوش بکشند مردم می توانند با اعتراض و عدم پرداخت وجوه با این بدعت نادرست مقابله کنند اما مشکل اینجا است که آنقدر به اصنافی مانند پزشکان بها داده شده که در واقع دست مردم زیر سنگ شان است و از این بابت هر رفتاری که بخواهند با بیماران می کنند. خواه می خواهد معطلی های یک ساعته در مطب برای تلفن صحبت کردن های پزشک یا مخفی کردن کارتخوان بانکی باشد.

رشد ۸۹ درصدی وصول درآمدهای مالیاتی خراسان شمالی

مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی گفت: وصول درآمدهای مالیاتی استان در سال جاری به ۶۶۸ میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۹ درصد رشد را نشان می دهد.

 یوسف یعقوب نژاد اظهار داشت: ۶۵ درصد از این میزان مالیات وصول شده، مربوط به شرکت پتروشیمی و آلومینای خراسان شمالی است.

وی افزود: ماهانه ۱۰۴ درصد از مالیات استان محقق شده است که ۴ درصد از پیش بینی های اداره کل امور مالیاتی خراسان شمالی برای وصول در هر ماه بیشتر بوده است.  

یعقوب نژاد در مورد عوارض ارزش افزوده استان نیز گفت: عوارض ارزش افزوده استان در چهار ماه امسال نیز ۷۴ میلیارد تومان بود که رشدی ۱۰۴درصدی را به نسبت مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: از این رقم به شهرداری های استان ۴۷ میلیارد تومان، روستاهای دارای دهیاری ۲۶ میلیارد تومان، روستاهای فاقد دهیاری ۴۸۰ میلیون تومان و مناطق عشایری نیز ۷۲۰ میلیون تومان با توجه به سرانه جمعیت پرداخت شده است.

وی در مورد اظهار نامه های دریافتی از مودیان حقیقی نیز گفت: امسال ۴۸هزار و ۵۰۳ اظهار نامه از اشخاص حقیقی، صاحبان حرف و مشاغل دریافت شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزش ۳۱۳ درصد و از نظر تعداد ۶۴ درصد رشد دارد.

یعقوب نژاد یادآور شد: سال قبل آنچه که اظهار شد، ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود و امسال این رقم به ۴۸میلیارد و ۹۲۰ تومان رسیده است که دلیل اصلی افزایش آن، بارگذاری اطلاعات پایانه های فروش در سامانه امور مالیاتی بوده است.

وی در رابطه با اظهارنامه های توافقی نیز گفت: براساس  تبصره ۱۰۰ قانون مالیات مستقیم، ۳۵هزار و ۳۷۸مودی که معادل ۷۲ درصد مودیان می شود این اظهار نامه ها را پذیرفته اند که این رقم نسبت به سال قبل رشدی ۱۲درصدی دارد.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی، افزود: افرادی که اظهار نامه های توافقی ماده ۱۰۰ را قبول کرده اند یا از مالیات معاف شده و یا مالیات پیشنهادی این اداره کل را قبول کرده اند و مالیات آن ها قطعی شده است.

وی میانگین مالیات ابرازی  مودیان در بخش اصناف و صاحبان حرف را  یک میلیون تومان بیان کرد و اظهار داشت: این رقم در سال  گذشته ۴۰۰ هزار تومان بود.

یعقوب نژاد خاطرنشان کرد: در مجموع ۷۸درصد مودیانی که اظهار نامه داده و مشمول مالیات نشده اند، ۳۸هزار و ۵۲ نفر است و ۲۲درصد نیز مشمول مالیات از یک تا صد میلیون تومان شده اند.

وی شمار مودیانی که در استان بیش از صد میلیون تومان مالیات می دهند را ۲۱ نفر بیان کرد و گفت: ۸ درصد مودیان استان هم زیر یک میلیون تومان مالیات می دهند.

مدیرکل امور مالیاتی استان در مورد مالیات وصولی از اشخاص حقوقی و شرکت ها نیز گفت: امسال هزار و ۹۱۷ اظهار نامه از اشخاص حقوقی و شرکت ها دریافت شده است که نسبت به مدت مشابه از نظر تعداد ۲ درصد رشد داشت و از نظر مبلغ نیز با ۷۰ درصد رشد به ۴۷۴ میلیارد تومان رسید.  

وی افزود: با توجه به این اظهارنامه ها مالیات هزار و ۲۹۰ شرکت و فرد حقیقی صفر شده است که ۶۷درصد آن ها را شامل می شود و در واقع از دو شرکت آلومینا و پتروشیمی خراسان شمالی نیز هر یک ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات ابرازی عملکرد سال ۱۴۰۰ را وصول کردیم.

به گزارش بجنورد زیبا، با توجه به اینکه استان خراسان شمالی از نظر شاخص هایی مانند درآمد و هزینه در ردیف استان های آخر کشور می باشد، لازم است تدابیری اندیشیده شود تا ضرر و دود مالیات ستانی به چشم مردم نرود و با بازرسی های دقیق با اصنافی که درآمد خود را کتمان میکنند برخورد شود.

 

مدیر سایت

دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.