رشد صنعت گردشگری در گرو توجه به دغدغه فعالان

رشد صنعت گردشگری در گرو توجه به دغدغه فعالان

بجنورد زیبا: رشد صنعت گردشگری در استانی مانند خراسان شمالی که هنوز تا دستیابی به توسعه و ایده آل‌های پیشرفت راه طولانی در پیش دارد و گردشگری یکی از بخش های مهم توسعه ای این استان به شمار می رود، در گرو توجه به دغدغه فعالان این بخش است.

به گزارش بجنورد زیبا، صنعت گردشگری از جمله مهمترین شاخصه های افزایش تراز رشد اقتصادی هر کشور محسوب می شود و از این رو توجه به صنعت گردشگری می تواند علاوه بر تبلور پتانسیل های مهم اقتصادی از جمله معرفی صنایع دستی، اماکن گردشگری، رشد صنعت حمل و نقل در بخش های هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای به جذب سرمایه گذاران به خصوص سرمایه گذاری در زیرساخت های درآمدزا برای همه آحاد مردم منتهی شود.

امروزه صنعت گردشگری به عنوان بزرگترین صنایع خدماتی دنیا اهمیت روزافزونی یافته، به گونه ای که این صنعت با صنایعی چون نفت و خودروسازی رقابت می کند و یکی از مهمترین عوامل موثر در توسعه کشورها است به طوری که به واسطه آن فرصت های شغلی، تعاملات اجتماعی و فرهنگی و حتی برنامه های حفظ محیط زیست ایجاد می شود.

گردشگری از قرن بیستم به منزله یک صنعت به شمار می رود و موفقیت صنعت گردشگری در سه دهه اخیر انکار ناپذیر است، صنعت گردشگری سالانه بیش از 400 میلیارد دلار روزانه روانه صندوق کشورهایی می کند که به صورت فعال در این بازار حضور دارند.

در تقویم سالیانه کشورمان روز 5 مهرماه مصادف با گرامیداشت روز گردشگری است و از این جهت به بهانه روز گردشگری گفتگویی با یکی از فعالان و دغدغه مندان این حوزه در خراسان شمالی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

 

مدینه نجفی مدیرعامل شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نسیم بهشت بجنورد از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را در بخش گردشگری استان آغاز کرده و تا به امروز با پشتکار ادامه داده است.

بجنورد زیبا: در ابتدای گفتگو توضیحی در خصوص آغاز فعالیت خود در صنعت گردشگری استان ارائه دهید.

نجفی: ضمن تبریک روز گردشگری به فعالان این بخش، باید بگویم که شروع فعالیتم از سال 1384 بود که با گذشت 17 سال همچنان در خدمت مسافران و گردشگران خراسان شمالی و کشور هستم. علاوه بر همکاری با مجموعه ارگان ها و ادارات استان توانسته ایم هموطنانی که متقاضی سفر به خراسان شمالی هستند را نیز پوشش دهیم.

فعالیت های شرکت خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی نسیم بهشت بجنورد در پنج بخش اصلی اجرای تورهای گروهی به مقاصد توریستی، صدور ویزا برای گردشگران،  خرید بلیت پروازهای داخلی و خارجی، رزرو اقامت در هتل های داخلی و بین المللی و همچنین صدور بلیت قطارهای مسافربری است.

بجنورد زیبا: با توجه اینکه یک خانم فعال در زمینه گردشگری هستید، چطور موفق به رسیدگی به امورات مختص گردشگری شرکت شده اید و اینکه صنعت گردشگری چه فرصت های شغلی را به همراه دارد؟

نجفی: فعالیت در صنعت گردشگری بسیار گسترده است و  جالب است بدانید که زمینه های شغلی در این عرصه بسیار مورد توجه مردم به ویژه علاقمندان به صنعت گردشگری است. گردشگری فرصت های شغلی گسترده ای دارد. از اشتغال در صنعت هوانوردی تا صنعت هتل داری، از اشتغال در اماکن تفریحی تا اقامتگاه های بومگردی، اشتغال در حمل و نقل ریلی و دریایی تا زمینه های شغلی در خبرگزاری ها، همچنین اشتغال در آموزش گردشگری در مراکز علمی و تحقیقاتی را می توان بخش دیگری از فرصت های شغلی صنعت گردشگری به شمار آورد.

بجنورد زیبا: به نظر شما چه مواردی موجب رشد صنعت گردشگری در خراسان شمالی خواهد شد؟

نجفی: وجود پروازهای متعدد و منظم از بجنورد به فرودگاه های مختلف کشور را می توان جزو موارد مهم رشد صنعت گردشگری برای استان قلمداد کرد. همچنین به نتیجه رسیدن طرح های عمرانی و زیرساختی خطوط ریلی استان نیز نقش به سزایی در افزایش حجم تردد مسافران خواهد داشت. یکی از موارد مهمی که از نگاه مسئولین امر پنهان مانده است معرفی جاذبه های گردشگری خراسان شمالی به گردشگران سایر نقاط کشور و جهانگردان خارجی است.

بجنورد زیبا: چه خدماتی را در نسیم بهشت بجنورد به مردم خراسان شمالی ارائه می کنید که موجب تمایز شما از سایر دفاتر استان می شود؟

نجفی: از جمله موفقیت هایمان می توان به ارائه تورهای گردشگری داخلی و خارجی به صورت اقساطی اشاره نمود که این امر برای اولین بار در استان اجرایی و تاکنون یکسال از بهره برداری آن می گذرد. طی سال گذشته قریب به پنج هزار نفر از هم استانی های ما توانستند با استفاده از شرایطی اقساطی مسافرت کنند و تورهای اقساطی ما که شامل یک سوم پیش پرداخت و اقساط پنج ماهه و البته بدون کارمزد می باشد و استفاده از این تورهای مسافرتی برای عموم مردم در نظر گرفته شده است. کارمندان دولت، فرهنگیان محترم و بازنشستگان گرامی نیز متقاضیان اصلی استفاده از تورهای گردشگری ما هستند. شایان ذکر است در همکاری با اتاق اصناف خراسان شمالی و اتحادیه های استان مقرر گردید کسبه و بازاریان خراسان شمالی نیز از شرایط اقساط شش ماهه بهره مند شوند.

بجنورد زیبا: دستاوردهای دیگری هم در زمینه گردشگری اگر دارید به ما معرفی کنید؟

نجفی: پیشتر طی اطلاعیه عمومی در کانال مردمی بجنوردزیبا به همه اقشار و اصناف استان درباره شرایط تورهای گردشگری اطلاع رسانی همگانی انجام گردید. حجم استقبال بالای همشهریان موجب گردید طی جلسات حضوری با سرمایه گذاران در جزیره کیش بتوانیم خدمات تفریحات گردشگری به مسافران خراسان شمالی را با تخفیفات قابل توجه و طی تفاهم نامه های متعدد همکاری جذب نماییم. این تخفیفات گردشگری برای اولین بار در خراسان شمالی اجرا و به مرحله بهره برداری رسیده است. اکثر مسافران نسیم بهشت بجنورد در سفر به جزیره کیش می توانند قبل از شروع مسافرتشان نسبت به رزرو تفریحات همراه با تخفیف اقدام نمایند.

بجنورد زیبا: اخیرا اعلام شده است که تورهای جام جهانی 2022 قطر را هم نسیم بهشت بجنورد برگزار می کند؟ آیا صحت دارد؟

نجفی: بله، تورهای جام جهانی 2022 قطر از سوی شرکت نسیم بهشت بجنورد برگزار می گردد. که البته نه تنها برای شهروندان خراسان شمالی بلکه از همه استانهای کشور هم می توانند برای شرکت در تورهای جام جهانی با ما تماس بگیرند.

بجنورد زیبا: علاقمندان به شرکت در تورهای جام جهانی چطور می توانند برای حضور در این تورها اقدام کنند؟ آیا شماره تماسی برای این منظور اختصاص داده اید؟

نجفی: طبق قوانین ابلاغ شده همه مسافران برای شرکت در تورهای جام جهانی حتما باید پاسپورتشان حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد. همچنین تورهای جام جهانی ما همزمان با حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در قطر می باشد از اینرو شماره تماس 09159159514 نسیم بهشت بجنورد برای اطلاع علاقمندان از شرایط خرید بلیت هواپیما و رزرو هتل های جام جهانی 2022 قطر در نظر گرفته شده است.

بجنورد زیبا: شما فعالیت های زیادی هم برای معرفی خراسان شمالی انجام داده اید. لطفا از این فعالیت ها نیز برایمان بگویید.

نجفی: یکی از اهداف شرکت نسیم بهشت بجنورد معرفی جاذبه های گردشگری استان زیبای خراسان شمالی به سایر هموطنان و جهانگردان می باشد. بدین منظور برای دسترسی راحت هموطنان گرامی اقدام به تاسیس وبسایت نسیم بوکینگ به آدرس www.nasimbooking.com  با قابلیت خرید تورهای گردشگری نموده ایم. همچنین تلاش می کنیم تا با معرفی تولیدات منحصر به فرد صنایع دستی و  اقامتگاه های بومگردی استان عزیزمان قدمی در توسعه صنعت گردشگری و جذب سرمایه و گسترش توریسم برداشته باشیم.

بجنورد زیبا: معمولا در ایام مختلف سال شاهد تاخیر در پروازها و یا کنسلی پروازهای بجنورد به تهران هستیم، علت این مسئله را چطور ارزیابی می کنید؟

نجفی: در همه فرودگاه های جهان بنا به دلایل مختلف فنی، جوی و یا اقدامات تامینی امکان تاخیر و یا کنسلی پرواز وجود دارد. منتها این مسئله دارای میانگین قابل پذیرش برای سازمان هوانوردی بین المللی که به صورت مخفف "یاتا" نامیده می شود و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری است. میانگین تاخیر در پروازهای داخلی به ویژه در استان خراسان شمالی از میانگین کشوری زیاد نیست. اما درصد کنسلی پروازهای بجنورد بنا به شرایط فرودگاه و ایرلاین ارائه دهنده خدمات قابل توجه هست. اخیرا حتی برخی پروازهای بجنورد به تهران و یا بالعکس از برنامه پروازی فرودگاه بجنورد حذف گردیده که این امر موجب نارضایتی مسافران شده است. بسیاری از مردم خراسان شمالی در حال حاضر برای رسیدگی به اموراتشان ناچار به استفاده از فرودگاه مشهد برای سفرهایشان هستند. برخی دیگر از مسافران به فرودگاه سبزوار و عده ای از مسافران از خدمات فرودگاه گرگان استفاده می کنند. این در صورتی است که در دولت پیشین شاهد پانزده پرواز رفت و برگشت به تهران در هفته بودیم که در حال حاضر این عدد به سه پرواز در هفته تقلیل یافته است که در شش ماهه دوم سال نیز به دلیل شرایط جوی کنسلی بسیاری هم دارد که عملا تردیدهای زیادی برای استفاده از خدمات فرودگاه بجنورد را برای مسافران ایجاد کرده است.

بجنورد زیبا: برای هم استانی های خراسان شمالی چه خدماتی را در آینده برنامه ریزی کرده اید؟

نجفی: بخشی از دغدغه اصلی و مهم مجموعه همکاران ما در نسیم بهشت بجنورد اجرای تورهای گردشگری به مقاصد توریستی ایران است. از اینرو طی هماهنگی به عمل آمده با مدیران مربوطه و راهنمایان گردشگری در سراسر کشور قصد داریم به زودی برنامه های مستمر ایرانگردی را به اجرا بگذاریم.

بجنورد زیبا: برای گردشگرانی که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند چه برنامه ای دارید؟

نجفی: هم اکنون تورهای گردشگریمان به مقاصد بین المللی برقرار هست. همشهریانی که قصد مسافرت به کشورهای خارجی را دارند می توانند برای دریافت ویزا و خدمات تورهای خارجی با ما در تماس باشند. بسیاری از خدمات ما به صورت آنلاین ارائه می گردد اما در صورت نیاز همشهریان برای مشاوره تخصصی با کارشناسان گردشگری می توانند به آدرس بجنورد، میدان فردوسی نبش امامی سه شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نسیم بهشت بجنورد مراجعه نمایند.

بجنورد زیبا: تاکنون چه تعداد از مسافران از خدمات نسیم بهشت بجنورد رضایت داشته اند؟

نجفی: اینکه مسافران از خدمات ما رضایتمند باشند جز اهداف اصلی نسیم بهشت بجنورد هست. تلاش همکارانمان در این مجموعه همیشه رعایت حقوق مسافران بوده است و پاسخ پرسش شما را باید از مسافران پرسید. قطعا حضور شما در مجموعه نسیم بهشت بجنورد و حمایت بی شائبه مردم خراسان شمالی از خدمات ما قوت قلبی بر خدمت رسانی به همشهریان است.

بجنورد زیبا: برای مخاطبان ما به ویژه خانم هایی که قصد دارند مثل شما فعالیت اقتصادی داشته باشند چه توصیه هایی دارید؟

نجفی: توصیه من برای همه همشهریان به ویژه بانوانی که ظرفیت های اقتصادی استان را می شناسند این است که برای رشد و توسعه کشور همه باید تلاش کنیم. در کنار هم بودن و تمرکز بر اهداف مهم شغلی در کنار کسب دانش و تجربه می تواند بهترین راهگشای فعالین اقتصادی به ویژه بانوان باشد. فراموش نکنیم که حمایت مسئولین امر نیز می تواند به رشد و توسعه استان زیبایمان سرعت ببخشد. در پایان از شما و همکاران‌تان در روزنامه وزین اترک برای توجه به توسعه استان و پیگیری مطالبات مردمی قدردانی می کنم.

 

مدیر سایت

دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.