جایگاه ۱۹ خراسان شمالی در نرخ تورم خانوارهای کشور

جایگاه ۱۹ خراسان شمالی در نرخ تورم خانوارهای کشور

بجنورد زیبا: بر اساس اعلام مرکز آمار، خراسان شمالی با ۴۲.۷ درصد جایگاه نوزدهم نرخ تورم ۱۲ ماهه خانوارهای کل کشور را دارد.

به گزارش بجنورد زیبا، تورم یکی از نام آشناترین واژه‏های اقتصادی است که بارها در اخبار و رسانه‏ها در مورد آن شنیده‏اید. بر خلاف تصور عوام که فکر می‏کنند افزایش سطح قیمت‏ها همواره یک عامل مخرب در اقتصاد است، اقتصاددانان درجه‏ای از تورم را برای رشد اقتصادی لازم می‏دانند چرا که قیمت کالاها و خدمات انگیزه اصلی تولیدکنندگان برای افزایش یا کاهش سطح تولید است. در پی افزایش قیمت کالاها حجم تولید آنها نیز افزایش می‏یابد و این امر می‏تواند زمینه‏ساز رشد اقتصادی یک کشور باشد.

البته ناگفته نماند که افزایش تورم تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی برای جامعه دارد و به‌طور خاص اقشار کم‌درآمد و محروم را تحت فشار بسیار بیشتری قرار می‌دهد. این مساله و اتخاذ سیاست‌های حمایتی و پوششی، از مهم‌ترین تصمیماتی است که در زمانه تورم و تدوین سیاست‌های مقابله با آن باید مدنظر داشت. طبق آمار موجود، استان‌های محروم تحت فشار نرخ‌های تورم بالاتری هستند و خانوارهای روستایی بیش از خانوارهای شهری از تورم متضرر می‌شوند.

نگاهی به وضعیت تورم در کشور

در شهریور ماه ١٤٠١ ، شاخص کل قیمت مصرف کننده برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به عدد ٥٢٥,٤ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٢ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان‌­ لرستان با ٣.٣ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌­­­ مرکزی با ٠.٨ درصد است.

 درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٤٩,٧ درصد می­‌باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان­ آذربایجان غربی (٥٧.٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان بوشهر (٤٤.٦ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه ١٤٠١ ، برای خانوارهای کشور به عدد ٤٢,١ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان كهگیلویه و بویراحمد (٤٧.٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ خوزستان (٣٧.٩ درصد) است.

خراسان شمالی در این زمینه با ۴۲.۷ درصد جایگاه نوزدهم کشوری را دارد.

همچنین بر اساس این گزارش، در شهریور ماه ١٤٠١ ، عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ٥١٥,٧ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٢ درصد افزایش نشان می­‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان لرستان  با ٣.٢ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان­ مرکزی با ٠.٦ درصد است.

 درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٤٨,٤ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان اردبیل (٥٦.٥درصد) و کمترین آن مربوط به استان بوشهر (٤١.٣ درصد) است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه ١٤٠١ ، برای خانوارهای شهری به عدد ٤١,٥ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان مازندران (٤٦.٩ درصد) و  کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان (٣٦.٩ درصد) است.

خراسان شمالی در بخش تورم خانوارهای شهری هم با ۴۲.۷ درصد جایگاه شانزدهم کشوری را به دست آورده است.

در شهریور ماه ١٤٠١ ، عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (١٠٠=١٣٩٥) به  ٥٧٩,٨ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٢ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان‌ زنجان با ٤.٣ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان های کرمان و سمنان با ١.٠ درصد می­‌باشد. در این ماه استان گیلان با تورم ماهانه ٠.٣- درصد مواجه بوده است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ٥٦,٣ درصد می­‌باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان‌ هرمزگان (٦٤.٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان یزد (٤٧.٠ درصد) است.

 نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه ١٤٠١ ،برای خانوارهای روستایی به عدد ٤٥,٣درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان­ قزوین (٥٠.٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­‌ همدان (٣٨.١درصد) است.

خراسان شمالی در نرخ تورم خانوارهای روستایی جایگاه ۲۶ کشور با ۴۲.۶ درصد را دارد.

 


دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.