ورود هنر تار و پود خراسان شمالی به هنرستان

ورود هنر تار و پود خراسان شمالی به هنرستان

بجنورد زیبا: در میان صنایع دستی، فرش یا قالی ایرانی بیشترین سهم صادراتی را به خود اختصاص داده و با توجه به ظرفیت و پتانسیل خراسان شمالی در این حوزه، می توان با توسعه صنعت فرش استان در راستای تحرک بیشتر اقتصادی استان بهره مند شد.

به گزارش بجنورد زیبا، در میان صنایع دستی صادراتی، فرش یا قالی ایرانی بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده و در بازارهای جهانی طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است. در هر کشوری یک یا چند کالای تولیدی وجود دارد که نماد تاریخی و فرهنگی آن کشور بوده و دیگر ملل آن محصول را با آن کشور به خصوص می‌شناسند.

فرش ایرانی برای ایران چنین نقشی را ایفا می‌کند، فرش ایرانی با داشتن قدمتی بیش از هفت هزار سال، نماد هنر، فرهنگ و تاریخ و تمدن ایرانی است و در بین صنایع دستی تولیدی ایران، شهره‌ جهانی دارد.

هنر تار و پود در خراسان شمالی

فرش به عنوان یکی از محصولات صادراتی غیر نفتی سهم به سزایی را به خود اختصاص داده است و خراسان شمالی هم جزو آن دسته از استان هایی محسوب می شود که فرش دستبافت آن شهره عام و خاص است که می توان از این ظرفیت در راستای تحرک بیشتر اقتصادی استان بهره مند شد.

متاسفانه مشکلات بخش های توسعه ای استان تمامی ندارد و با توجه به اینکه فرش دستبافت یکی از بهترین ظرفیت های توسعه اقتصادی و همه جانبه خراسان شمالی است اما هنوز با مشکلات مهمی مواجه است در صورتی که برای ارتقای هنر و صنعت فرش استان باید برنامه عملیاتی تدوین شود و تشکل‌ها و اتحادیه‌های مرتبط با فرش بهترین گروه برای تصمیم گیری و توسعه فرش دستبافت و رفع مشکلات این حوزه هستند.

نبود سکوهای کسب و کار، عدم تقویت شرکت های تعاونی و شرکت های بازرگانی، عدم تبلیغات رسانه ای مناسب، نبود برند مناسب و مختص فرش های دستباف خراسان شمالی و... تنها بخشی از مشکلات موجود در این حوزه به شمار می رود که تقویت و احیاء شرکت های تعاونی و شرکت های بازرگانی حوزه سرمایه گذاری، تامین نقدینگی، تامین مواد اولیه و ایجاد بازارهای فروش فرش دستبافت با توجه به شرایط موجود ضروری است و همچنین باید با تبلیغات رسانه ای مناسب، توانمندی استان در تولید فرش دستبافت را به عنوان یک هنر دیرینه به همگان معرفی کنیم.

در بخش برندسازی فرش خراسان شمالی هم باید با ایجاد و گسترش واحدهای متمرکز و غیرمتمرکز و طرح های پشتیبان تولید فرش دستبافت برند خاصی برای این بخش صنعتی استان در نظر گرفت تا راحت تر بتوان این هنر اصیل کشور و خراسان شمالی را به بازارهای داخلی و بین المللی وارد و معرفی کرد.

ورود هنر تار و پود خراسان شمالی به مدارس

البته در میان مشکلاتی که برای حوزه فرش استان عنوان شد شاید یکی از بهترین راه هایی که بتوان این هنر اصیل را گسترش و توسعه دارد، ورود آن به مدارس باشد چرا که نبود هنرستان فرش در استان سبب شده روند جذب دانش آموزان در رشته فرش دستبافت کاهشی باشد و این امر سبب از دست رفتن فرصت ارتقاء علمی و مهارتی در محیط کسب و کارهای حوزه فرش دستبافت از جمله المپیادهای دانش آموزی و بهره مندی از امتیازات ویژه تحصیلی برای دانش آموزان شده است، با توجه به ظرفیت ها و استعدادهای درخشان موجود در حوزه فرش دستبافت استان، اداره کل آموزش و پرورش با همکاری مرکز ملی فرش و اداره کل صمت خراسان شمالی، ایجاد رشته تحصیلی فرش دستبافت را در روستای گرکز شهرستان راز و جرگلان، شیروان و بجنورد عملیاتی کرده است.

از طرفی هم استاندار خراسان شمالی معتقد است بسیاری از قالیبافان با موضوع صادرات فرش آشنا نیستند و باید آن ها را به مباحث بازار آشنا کرد تا متناسب با نیاز بازار، تولید را انجام دهند و به حوزه مشاغل خانگی تسهیلاتی با بهره کم ارائه می شود که باید تلاش و پیگیری شود تا این تسهیلات در سر جای خود استفاده و تبدیل به اشتغال شود.

از سوی دیگر برای توسعه صنعت فرش در استان باید از ظرفیت شورای گفت و گوی بخش خصوصی با دولت نیز استفاده شود و تمامی دستگاه‌های متولی نسبت به پیشرفت صنعت فرش استان ملزم به همکاری هستند و باید پای کار باشند، توسعه صنعت فرش موجب احیای این هنر اصیل، ایجاد اشتغال و افزایش تولید داخلی با توجیه اقتصادی مناسب می شود و باید در این زمینه تحرک بیشتری انجام داد.باید از پیگیری ها و نظراتی که در کارگروه فرش استان ارایه می شود در راستای کمک به پیشرفت این صنعت استفاده کرد.

وضعیت تولید فرش در خراسان شمالی

طبق اعلام اداره کل صمت خراسان شمالی ماهانه چهار هزار و ۴۰۰ متر فرش دستبافت در استان تولید می شود که از این مساحت ۲۰۰ متر مربع فرش ابریشم، ۳۰۰ متر مربع کرک و ابریشم و ۲۰۰۰ متر مربع درشت بافت است.

همچنین ۱۵۰۰ متر مربع فرش تجاری ۲۵ تا ۴۰ رج، ۳۰۰ متر مربع گبه، و ۱۰۰ متر مربع نیز تابلو فرش است.

در این استان ۲۷ هزار بافنده فعال وجود دارد، در خراسان شمالی در ارتباط با فرش دستبافت ۸ اتحادیه صنفی، ۱۱ شرکت تعاونی فعال فرش دستبافت و یک تشکل مردم نهاد به عنوان کانون فرش دستبافت استان فعال است.

 در حوزه مشاغل خانگی طی سال ۹۷، ۲۹۲ طرح به بانک معرفی شده که مبلغ ۳ میلیارد تومان و در سال ۹۸ نیز ۱۸۸ طرح به بانک معرفی شد که ۲.۱ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

همچنین در سال ۹۹، ۱۸۱ طرح به بانک ها معرفی شده که ۲.۱ میلیارد تومان پرداخت شده و رقم پرداختی در سال ۱۴۰۰ برای ۴۰۵ طرح، ۱۸.۱ میلیارد تومان بوده است.

 در ۶ ماه نخست امسال نیز برای ۴۵۱ طرح معرفی و  ۱۸.۲ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است..از محل تسهیلات تبصره ۱۸ نیز ۴۲ طرح به بانک معرفی شده که ۱.۰۷ میلیارد تومان پرداخت شده است.

 

مدیر سایت

دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.