خراسان شمالی، نیازمند سهم صادرات دریایی و ریلی

خراسان شمالی، نیازمند سهم صادرات دریایی و ریلی

بجنورد زیبا: خراسان شمالی نماینده مردم ۵ شهرستان استان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبودهای استان برای صادرات محصولات مختلف گفت: استان خراسان شمالی کمبودهای گسترده ای در بخش های زیرساختی دارد که کشور باید برای جبران آن ها، سهمیه صادرات دریایی و ریلی به خراسان شمالی اختصاص دهد.

به گزارش بجنورد زیبا، محمد وحیدی در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اظهار کرد: صادرکنندگان استان چند هزار تن محصول انباشت شده در بندر امیر آباد دارند که صادرات آن ها به دلایل مختلف انجام نشده است.

وی ادامه داد: به لحاظ ریلی نیز زیرساخت خاصی در استان وجود ندارد و سایه مشهد نیز آنقدر بر سر استان سنگین است که عملا در جریانات حمل و نقل ریلی نمی توانیم کاری انجام دهیم.

وحیدی به نبود بازارچه و گذر مرزی در خراسان شمالی با ترکمنستان نیز اشاره و تاکید کرد: استان خراسان شمالی به واسطه نبود زیرساخت های مناسب برای توسعه و فعالیت های بازرگانی، نیازمند توجه ویژه است تا نداشته های آن کمتر به چشم بیاید.

این عضو کمیسیون آموزش، پژوهش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از راه های جبران کمبودهای استان توسط کشور این است که سهمیه صادرات دریایی و ریلی به خراسان شمالی اختصاص یابد تا محصولات تولیدکنندگان ما به خاطر عدم توسعه زیرساخت های استان کمتر روی زمین باقی بماند و میل به تولید در آن ها به صفر نرسد.

وی با توصیه به مدیران استان که به دنبال اخذ چنین سهمیه ای برای صادرات محصولات استان باشند، خاطرنشان کرد: جلسات این چنینی باید گفت و گو محور برگزار و مشکلات بیان شود تا ما نیز در مجلس شورای اسلامی در صورت نیاز، قانونی را به نفع تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور مصوب کنیم یا اگر قانونی وجود دارد که به درستی اجرا نمی شود، آن را پیگیری کنیم.

وحیدی گفت: متاسفانه نان عده ای در واردات است و در واقع واردات محصول برایشان بیشتر از صادرات می چربد و برای این موضوع از هرگونه رانت نیز استفاده می کنند.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به عنوان مثال طی ۱۰ سال گذشته، ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بهره مند شدند و در حوزه اقتصادی، با کمترین زحمتی نسبت به تولید کنندگان، ثروتمند شدند.

وی همچنین با اشاره به اینکه بزگترین صادر کنندگان استان، صنایع بزرگ استان هستند، اظهار کرد: صادرکننده الزاما نباید تولید کننده باشد. صادرات باید به گونه ای باشد که جریان داشته باشد و علاقه مندی مشتریان مورد رصد قرار گیرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، فرش ترکمنی ما کیفیت بسیار بالایی دارد اما یکی از صادرکنندگان تعریف می کرد که نقش و نگار آن بعضا با سلیقه برخی علاقه مندان همخوانی ندارد؛ این موضوع مشکلی است که می تواند با نظر تخصصی صادرکننده، بهبود پیدا کرده و سهم تولید کننده ما از صادرات محصول را افزایش دهد.

وحیدی همچنین تاکید کرد: از سوی دیگر بانک ها نیز بیشترین فشار را در جریانات مالی می آورند؛ اگر جز این است سیستم بانکی اعلام کند طی ۷ ماه گذشته برای تولید و صادرات چه کاری انجام داده است؟ اگر هم کرده اند از اعتبارات سال گذشته است؛ نه امسال.

وی افزود: اگر به آمار تسهیلات بانکی نگاه کنیم، ساخت و ساز و مسکن، بیشترین تسهیلات را به خود اختصاص داده است و کسب و کار خرد و تولید در رتبه های بعدی هستند؛ بخش کشاورزی و صنایع پایین دستی آن که مزیت نسبی استان به حساب می آید و رهبری در سفر به استان بر آن تاکید داشتند اکنون در رتبه چهارم تسهیلات پرداختی بانک ها است که نگاه جامع تری را می طلبد.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: می گویند خراسان شمالی رتبه ۱۹ کشور در شاخص محیط کسب و  کار را دارد که بنده آن را قبول ندارم. چرا که اگر رتبه ما این بود وضعیت استان این گونه نبود و اثر آن را می دیدیم؛ ضمن اینکه نمی شود رتبه محیط کسب و کار استان در کشور ۱۹ باشد اما در بخش درآمد مردم رتبه ۳۰ کشور را داشته باشیم.

وحیدی همچنین گفت: ورورد به بازارهای کشورهای اوراسیا و شانگهای باید توسط مسئولان این استان پیگیری شود و به سمت آن حرکت کنیم.

 


دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.