می توانیم در نقطه عطف 5 مجتمع صنعتی تولید محصولات فولاد آلیاژی برتر دنیا قرار بگیریم
برنامه های مدیریت جدید مجتمع صنعتی فولاد اسفراین:

می توانیم در نقطه عطف 5 مجتمع صنعتی تولید محصولات فولاد آلیاژی برتر دنیا قرار بگیریم

بجنورد زیبا: حدودی یک ماهی می شود که مدیریت جدید بر صندلی ریاست این صنعت بزرگ استان تکیه زده است.

شکاری: با مدیریت جدید مجتمع صنعتی فولاد اسفراین گفت و گوی یک ساعته ای داشتیم که حاکی از تفکر آکادمیک مهندس ارغائی در نقطه عطف این مجتمع بزرگ صنعتی است.

مدیریت جدید این صنعت مادر استان رسیدن به جمع 5 مجتمع صنعتی برتر دنیا از نوع خود را در قله برنامه هایش قرار داده است و برای رسیدن به این هدف برنامه 18 ماهه ای را تدارک دیده است. 

مهندس ارغائی با لحنی قاطع و به دور از شک و اما و اگر، رسیدن به این نقطه را هدفی در دسترس و نه یک آرزو می داند و پله به پله راه های رسیدن به این هدف را تشریح می کند. 

 

برنامه ریزی برای دستیابی به بازارهای جهانی

به گفته وی البته هم اکنون به جرات می توان عنوان کرد که نمونه مجتمع صنعتی فولاد اسفراین با امکانات منحصر به فرد جمع شده در زیر یک سقف، در دنیا 4 یا 5 مورد بیشتر وجود ندارد اما برای این که محصولات این مجتمع جهانی شود باید طبق برنامه ریزی صورت گرفته گام برداشت. 

وی برای فروش محصولات این مجتمع صنعتی در بازارهای جهانی با وجود تحریم های ظالمانه و شدید علیه کشورمان می گوید چون بازار جهانی به محصولات ما نیاز مبرم دارد بنابراین تحریم ها نمی تواند بر فروش محصولات این شرکت تاثیرگذار باشد اما مهم این است که بتوانیم محصولاتمان را در کلاس جهانی تولید کنیم.

وی در ابتدای این گفت و گو شرایط عمومی مجتمع صنعتی فولاد اسفراین را تشریح و بیان می کند: مجتمع صنعتی فولاد اسفراین یک صنعت پشتیبان از صنایع زیربنائی مهمی چون صنایع کشتی سازی،صنایع مس و فولاد، صنایع معدنی ، صنایع نفت و گاز و صنایع ریلی است و به دلیل آن که از مرحله ذوب و تولید آلیاژ تا آهنگری ، عملیات حرارتی و ماشینکاری نهائی قطعات تا وزن 150 تن را زیر یک سقف جمع کرده است ، بعنوان یکی از 5 مجتمع منحصر به فرد دنیا  به شمار می رود. 

این مجتمع تاکنون تمام سعی خود را به پاسخ دادن به کلیه نیاز داخلی معطوف کرده است و اکنون با داشتن تجربه 25 ساله به دنبال کسب جایگاه در خور مجتمع در بازارهای جهانی می باشد . به گفته مهندس ارغائی نخستین گام برای رسیدن به این هدف  می بایست شرایط ورود به بازارهای بین المللی را مهیا کرد و در این راستا در کنار دریافت گواهینامه های بین المللی محصولات تولیدی  می بایست نسبت به تربیت اپراتورها و تکنسین ها در کلاس جهانی نیز اقدام نمود  یعنی تربیت تکنسین با استاندارهای بین المللی در کنار دریافت گواهینامه های بین المللی محصولات و در نهایت ایجاد یک شناسنامه الکترونیکی برای قطعات رمز ورود به بازارهای جهانی می باشد .

 

آموزش آکادمیک تکنسین های جدید 

 بر اساس اظهارات وی با توجه به دانشگاه موجود مجتمع صنعتی اسفراین و همچنین حضور کارداران و تکنسین های باتجربه این مجتمع زیرساخت های لازم برای تربیت نیروهای جدید وجود دارد.

 وی ادامه می دهد: باتوجه به آن که نیروهای این مجتمع در حال بازنشستگی هستند با تربیت تکنسین های جدید براساس تحصیلات آکادمیک در واقع مجتمع دیگر نگران جایگزینی نیروهای بازنشسته خود ندارد و از طرفی با تربیت این تکنسین ها در محیط آکادمیک این نیروها دارای گواهی نامه های مورد قبول خواهند بود که یکی از فاکتورهای ضروری برای فروش محصولات در بازار جهانی است. 

 

استفاده از هوش مصنوعی و شرکت های دانش بنیان

طبق برنامه ریزی مدیریت جدید مجتمع صنعتی اسفراین، گام دوم برای جهانی شدن محصولات این مجتمع، تامین تجهیزات لازم برای تولید شناسنامه الکترونیکی محصولات مبتنی بر فناوری i4  (انقلاب صنعتی چهارم) است. تجهیزاتی که براساس ابزارهای اینترنت اشیا قابل رهگیری و ارسال اطلاعات می باشند.. 

وی براساس اصول تخصصی و مهندسی چرایی لزوم استفاده از تجهیزات هوش مصنوعی برای استفاده در این مجتمع را تشریح می کند و ادامه می دهد: با فراهم شدن استفاده از تجهیزات هوش مصنوعی مرحله بعدی حضور و فعالیت شرکت های دانش بنیان است که با توجه به فراهم بودن زیرساخت های دانشگاهی مجتمع در واقع زیرساخت های لازم برای فعالیت های این شرکت های دانش بنیان نیز وجود دارد. 

شرکت های که البته دیگر نگران بازاریابی محصولات تولیدی خود نیستند چالشی که اغلب شرکت های دانش بنیان با آن مواجه هستند و فروش محصولات و خدمات شرکت های استارتاپی قسمت سخت کار این شرکت ها است اما ما هم زیرساخت های لازم برای تولید دانش و محصول را برای این شرکت ها داریم و هم این که دیگر این شرکت ها نگران فروش محصول خود نیستند چرا که آنان محصول مورد سفارش مجتمع را تولید می کند.

وی خاطرنشان می کند: با توجه به فعالیت خود در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ارتباط لازم برای حضور شرکت های دانش بنیان در استان و این مجتمع صنعتی را دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چه مدت زمانی را برای تحقق برنامه هایش در نظر گرفته است می گوید: تجربه نشان داده است برنامه های 4 ساله و 5 ساله در در کشور ما معمولا سخت به نتیجه می رسد و بر این اساس برنامه ای 18 ماهه برای تولید محصولات در سطح کلاس جهانی در نظر گرفته است.

 وی ادامه می دهد: بر این اساس طی 6 ماه آینده مطالعات لازم صورت خواهد گرفت، یک سال برای تجهیز  و نصب تجهیزات مورد نیاز زمان خواهد برد و و نهایت پس از 18 ماه تولید محصولات با گواهی بین المللی آغاز خواهد شد. 

وی تصریح کرد: برای تحقق برنامه های تدارک دیده شده نیاز به سرمایه گذاری سنگین نیست چرا که در گذشته سرمایه گذاری اصلی انجام و زیرساخت های اساسی فراهم شده است و مدیریت های گذشته تلاش های لازم را برای قرار گرفتن این مجتمع در نقطه عطف کنونی انجام داده اند و حالا می طلبد که این مجتمع تولدی دوباره داشته باشد 

وی در پاسخ به این سوال ما که آیا تحریم های گسترده علیه کشورمان می تواند مانع از فروش محصولات این شرکت با وجود تولید محصولات در سطح جهانی شود پاسخ می دهد: ما برای تولید محصولاتمان از انرژی با قیمت مناسبتر و همچنین ماده اولیه در دسترس استفاده می کنیم که این نقطه قوت رقابت پذیری ما را در مقابل دیگر تولیدکنندگان بیشتر می کند  لذا با فراهم کردن  استانداردهای ورود به بازار بین المللی می توان در بازارهای جهانی حضور پیدا کرد .

 


دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.