نشست خبری مدیر شعب بانک قرضالحسنه مهر ایران در خراسان شمالی
رشد ۳۲ درصدی جذب سپرده و پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات در ۸ ماه نخست سال در بانک مهر ایران استان
مدیر شعب بانک قرضالحسنه مهر ایران در خراسان شمالی، در نشست خبری با رسانهها، به ارائه گزارش شفاف عملکرد ۸ ماهه نخست سال جاری این بانک در استان پرداخت و جزئیات مالی، خدماتی و اقدامات اجتماعی بانک را تشریح کرد.
شاخصهای کلان مالی و اعتباری
مدیر شعب بانک مهر ایران در استان با اشاره به شاخصهای کلان عملکرد، اعلام کرد: این بانک در ۸ ماه گذشته موفق به جذب ۱۰ هزار میلیارد ریال سپرده قرضالحسنه شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۲ درصدی را نشان میدهد.
محمد سجادی افزود: حجم تسهیلات پرداختی به متقاضیان و بخشهای مختلف تولیدی و اجتماعی در این مدت بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال بوده است.
سجادی با بیان اینکه استان خراسان شمالی به لحاظ ساختاری مصرفکننده منابع است، توضیح داد: حجم تسهیلات پرداختی حتی فراتر از منابع جذبشده در استان بوده و بانک از جذب سایر استانها نیز برای تأمین نیازهای اعتباری این منطقه استفاده کرده است. بخش قابل توجهی از این تسهیلات به بخشهای تولیدی، صنعتی و خانوادههای کمدرآمد اختصاص یافته است.
اقدامات شاخص در حوزه تسهیلات و خدمات مالی
سجادی به افزایش سقف تسهیلات در سال جاری اشاره کرد و گفت: سقف وام افراد حقیقی از ۴۰۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان و سقف تسهیلات اصناف به ۱ میلیارد تومان افزایش یافته است. این امر دریافت وام با یک پرونده و حداقل ضامن را برای اصناف ممکن میسازد. همچنین سقف تسهیلات اشخاص حقوقی از ۹۰۰ میلیون تومان به ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.
وی از تحقق ۱۰۵ درصدی پرداخت تسهیلات تکلیفی (وام ازدواج و فرزندآوری) بر اساس سهمیه ابلاغی بانک مرکزی خبر داد و گفت: با راهاندازی شعبه دیجیتال (فیجیتال)، پرداخت این تسهیلات به صورت روتین و غیرحضوری انجام میشود و مشتریان به صورت نوبتی خدمات دریافت میکنند.
به گفته مدیر شعب، در ۸ ماه نخست امسال در سطح کشور ۳۰ هزار فقره وام ازدواج و فرزندآوری به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. در استان خراسان شمالی نیز ۲۴۵ فقره وام ازدواج به مبلغ ۷۲۸ میلیارد ریال و ۳۷۹ فقره وام فرزندآوری به مبلغ ۳۷۸ میلیارد ریال اختصاص یافته است.
وی افزود: بانک با وجود ابلاغ دیرهنگام تسهیلات تکلیفی (تبصره ۱۵) در سال جاری، تاکنون ۱۶۰ فقره از این تسهیلات به مبلغ ۲۳۰ میلیارد ریال را به ۸ نهاد حمایتی از جمله بنیاد کرامت، سازمان نظام وظیفه، بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی پرداخت کرده است.
سجادی با اشاره به آمار کلی بانک گفت: از بدو تأسیس، ۲۷ میلیون فقره وام به مبلغ ۱۲۰۰ همت در این بانک پرداخت شده که بیشترین تعداد تسهیلات در شبکه بانکی است. همچنین نرخ مطالبات غیرجاری (npl این بانک حدود ۱ درصد است که نشاندهنده کمترین ریسک در شبکه بانکی است.
وضعیت سرمایه و جایگاه بانک
وی از افزایش سرمایه بانک از ۲۵۰۰ میلیارد تومان به ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان (۱۵ همت) در سال گذشته خبر داد و اعلام کرد برنامهریزی برای افزایش آن تا ۲۲ همت در دستور کار است. نسبت کفایت سرمایه بانک نیز ۹.۵ درصد ذکر شد که بالاتر از استاندارد بینالمللی (۸ درصد) است و بانک را در زمره ۷ یا ۸ بانک برتر از این نظر قرار میدهد.
مدیر شعب از قرار گرفتن بانک در جمع بانکهای برتر از نظر تعداد دستگاههای کارتخوان (pos خبر داد.
توسعه خدمات دیجیتال و نوآوری
سجادی راهاندازی نو بانک دیجیتال "کیو بانک را از اقدامات اخیر برشمرد و گفت: کاربران این سامانه در کمتر از سه ماه از مرز ۵ میلیون نفر عبور کردهاند. کلیه خدمات شعبه از جمله درخواست انواع تسهیلات، مسدودی چک، تعیین رمز و خدمات اقساطی در کیو بانک طراحی شده است. همچنین وامها از طریق "همراه بانک کیوان" پرداخت میشود.
وی با اشاره به حرکت به سمت الگوی بانکداری اسلامی، گفت: به جای کارمزد ثابت، "مزد خدمت" دریافت میشود.
به گفته وی، حدود ۸۷ درصد درخواستهای تسهیلات در بستر دیجیتال انجام میشود و این رقم در استان خراسان شمالی به ۹۵ درصد میرسد. حدود 90 درصد افتتاح حساب ها در این بانک به صورت غیر حضوری انجام می شود. مشتریان دارای گرید اعتباری بالا حتی میتوانند بدون ضامن تسهیلات دریافت کنند.
مسئولیتهای اجتماعی و اقدامات بشردوستانه
مدیر شعب بانک به اقدامات اجتماعی بانک در استان اشاره کرد که شامل موارد زیر است:
- مشارکت در تجهیز سالن آمفی تئاتر دانشگاه بجنورد
- احداث سالن ورزشی مهردخت ویژه بانوان در خوابگاه دانشگاه دولتی بجنورد.
- کمک به آزادی ۵ زندانی جرائم غیرعمد به مناسبت ایام فاطمیه و سالروز تأسیس بانک.
- کمک بلاعوض ۲۰۰ میلیون ریالی به بیماران اوتیسم و جامعه هدف سازمان بهزیستی برای هزینههای درمان.
- پرداخت وام به افراد بیبضاعت معرفیشده از سوی نهادهای حمایتی.
- حمایت مالی و معنوی از معلولان.
وی افزود: در سطح ملی نیز بانک در ساخت مدارس، مراکز بهداشتی و بیمه حوادث خانوادههای کمبضاعت روستایی (به ویژه در استانهای گلستان و سیستان و بلوچستان) مشارکت داشته است.
سیاست جدید در مورد جریمههای تأخیر
سجادی از تصمیم جدید بانک خبر داد و گفت: جریمههای تأخیر تسهیلات دیگر به عنوان درآمد صنعتی بانک محاسبه نمیشود، بلکه در مسیر مسئولیتهای اجتماعی و در خود استان هزینه خواهد شد. مدیران عالی بانک با این امر موافقت کرده و بر افزایش مشارکت در استانهای کمتربرخوردار مانند خراسان شمالی تأکید دارند.
برنامههای آتی
مدیر شعب، برنامههای آینده بانک را در چند محور کلی اعلام کرد:
- گسترش شعب در مناطق کمتربرخوردار برای ارائه خدمات عادلانه.
- طراحی محصولات مالی جدید بر اساس نیازسنجی مشتریان.
- تقویت ارتباط با بخش تولید از طریق افزایش تسهیلات پرداختی به این بخش.
- راهاندازی سامانه یکپارچه اعتبارسنجی برای پرداخت آنی تسهیلات پس از تأیید اعتبار.
- توسعه خدمات بانکداری دیجیتال و افزایش کاربران فعال.
- راهاندازی شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و ارائه خدمات ارزی.
سجادی در پایان ضمن تأکید بر تعهد بانک قرضالحسنه مهر ایران به شفافیت، پاسخگویی و خدمت به مردم، عملکرد ۸ ماهه گذشته را گامی هرچند کوچک در این مسیر طولانی دانست و ابراز امیدواری کرد که با همراهی همکاران، مشتریان و نظارت رسانهها، این راه با قدرت ادامه یابد.