کد خبر : 30546 تاریخ : ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۴ آذر - 16:49
برگزاری همایش حجاب و عفاف، آسیب شناسی موانع و مشکلات بجنورد زیبا: همایش «حجاب و عفاف، آسیب شناسی موانع و مشکلات» با مشارکت جمعی از فعالان اجتماعی در حوزه حقوق بانوان در دادسرای عمومی و انقلاب بجنورد برگزار شد.

به گزارش بجنورد زیبا، در این گردهمایی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، اظهار کرد: براساس آموزه های دین مبین اسلام، هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد و در قرآن کریم، انسان-چه زن و چه مرد- صرفا بر اساس معیار تقوا مورد ارزیابی و قضاوت قرار می گیرد.

سیدجواد ایلالی در ادامه بر ضرورت آسیب شناسی موانع و مشکلات حوزه حجاب و عفاف تأکید و بیان کرد: متأسفانه متولیان امور فرهنگی در کشور مطابق انتظار به وظایف خود در خصوص گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه عمل نکرده اند و به همین اعتبار وضعیت فعلی جامعه اسلامی در این حوزه به هیچ وجه زیبنده و در عین حال قابل قبول و توجیه پذیر نیست.

وی با اشاره به اصلی ترین زمینه های شکل گیری حوادث و ناآرامی های اخیر در کشور تصریح کرد: ما در حال حاضر بطور جبری و اجتناب ناپذیر وارد جنگ نرم تمام عیار با نظام سلطه و استکبار جهانی شده ایم و دشمن با توسل به ابزارهای مختلف از جمله مدیریت افکار و اندیشه ها در فضای مجازی و یا از طریق امپراتوری رسانه ای غرب توانست با سوء استفاده از غفلت های موجود، قوی تر از ما عمل کند بطوریکه با اعمال نفوذ در باورها و عقاید، باعث انحراف در معادلات و محاسبات ذهنی بسیاری از افرادی شد که شاید نسبت به مسائل و رویدادهای سیاسی و اجتماعی آگاهی نداشتند و یا دارای بینش صحیح و بصیرت کافی نبودند.

ایلالی با بیان برخی از مهمترین آثار و پیامدهای منفی کم توجهی مسؤولین امر به موضوع عفاف و حجاب در جامعه اظهار کرد: باید با ابزارهای صحیح فرهنگی و آموزشی و نیز سازوکارهای دقیق قانونی در این حوزه ها ورود کرد تا دشمنان از بستر برخی خلاء های موجود نتوانند اغراض و مطامع شوم خود را جامه عمل بپوشانند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در تشریح روند رسیدگی به پرونده متهمان اغتشاشات اخیر نیز گفت: به اتهامات انتسابی این افراد در جریان ناآرامی های اخیر با رعایت موازین قانونی و با لحاظ سرعت و دقت کافی و متناسب با جرائم ارتکابی رسیدگی خواهد شد بطوریکه با تکمیل تحقیقات مقدماتی و تداوم جریان دادرسی کیفرخواست بسیاری از متهمان صادر شده و برخی از پرونده ها نیز با ارجاع به محاکم جزایی در شرف رسیدگی و معد صدور رأی می باشد.

ایلالی با بیان اینکه اجرای قانون خط قرمز قوه قضائیه و بعنوان فصل الخطاب همگان تلقی می شود از تلاش های کلیه مدافعیان امنیت عمومی جامعه در راستای مقابله با مؤلفه های متعرض امنیت شهروندان قدردانی کرد.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی به هیچ وجه با کسانی که در نظم و امنیت عمومی اخلال ایجاد کنند مماشات نخواهد کرد.

 پیش از سخنان دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و در ابتدای این همایش تعدادی از مسؤولان تشکل های مردمی در امور بانوان نیز از انفعال مسؤولین فرهنگی در خصوص وضعیت نامناسب حجاب انتقاد کردند.

آنان از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خواستند ضمن حمایت از بانوان محجبه ای که در انظار عمومی مورد تعرض و اهانت عده ای از اغتشاگران قرار می گیرند با مصادیق کشف حجاب در جامعه نیز بطور قاطع و مؤثر برخورد کند.

گفتنی است انتقاد از عملکرد تعدادی از ادارات و نهادهای متولی امور فرهنگی، تلاش در راستای احیاء سنت پسندیده امر به معروف و نهی از منکر در بین مردم، برخورد با عوامل تشکیل خانه های فساد و روابط نامشروع، ارائه بسته های آموزشی مناسب در خصوص ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه و معرفی سبک زندگی اسلامی- ایرانی از مهمترین نگرانی های بود که از سوی فعالان حقوق زن در استان مطرح شد.