راه اندازی آزمایشگاه اکرودیته با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال در کارخانه آرد سفید ارمغان بجنورد
کارخانه آرد سفید ارمغان بجنورد؛ از کارآفرینان و تولید کنندگان کاربلد در خراسان شمالی

راه اندازی آزمایشگاه اکرودیته با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال در کارخانه آرد سفید ارمغان بجنورد

خاندان شریعت آسیابانانی از چهار نسل گذشته هستند که طی این سال‌ها خدمات بسیار ارزشمندی را در حوزه تأمین آرد در انواع و اقسام مختلف برای مردم کشور و بلاخص استان خراسان شمالی به ویژه شهر بجنورد به منصه ظهور رسانده است.

این خانواده طی این سال‌ها نسل به نسل در حرفه آسیابانی مشغول به فعالیت بوده‌اند. پدر آنها مرحوم سید محمد تقی شریعت پس از انقلاب اسلامی و در اوایل دهه 1360 اولین کارخانه شمال استان خراسان بزرگ را در شهرستان آشخانه احداث کرد و در طول سال‌های جنگ تحمیلی بی وقفه و حتی بدون توقف یک روز آن هم در آن شرایط سخت، آرد مورد نیاز منطقه را تولید نمود تا مردم کمترین نگرانی از بابت تأمین نان مورد نیازشان نداشته باشند.

کارخانه آرد سفید ارمغان بجنورد توسط مرحوم سید محمد تقی شریعت بنیانگذار صنعت آرد والسی در شمال استان خراسان بزرگ پایه گذاری شده بود.

ایشان پس از اجرای مرحله شناژ و هنگامی که برای تأمین جرثقیل سنگین به شهر گنبد عزیمت نمود در آنجا به دلیل فشار کار و خستگی زیاد دچار حمله قلبی گردید و در راه اهداف خود که همانا توسعه صنعت آرد بود، جان به جان آفرین تسلیم نمود و پس از آن ادامه کار توسط فرزند ارشد آن مرحوم، سید علی شریعت انجام شد.

این کارخانه با ظرفیت تولید 220 تن انواع آرد در هرشبانه روز بزرگ‌ترین و مجهزترین واحد آرد سازی استان می‌باشد که با بهره گیری از به روز ترین تجهیزات و دستگاه‌ها با هدف تأمین و ارتقاء کیفیت آرد خبازی استان خراسان شمالی و تولید آردهای تخصصی احداث گردیده و در این راستا اقدامات مستمر خود را در بخش‌های مختلف برای تولید آرد با بهترین کیفیت ادامه داده است.

 آخرین اقدامات این کارخانه عبارتند از:

1-خرید و نصب و راه اندازی ماشین آلات پیشرفته نظافت و بوجاری از شرکت بولر

2-خرید و نصب و راه اندازی سیستم فیلتراسیون در بخش‌های مختلف بوجاری و تخلیه گندم از شرکت بولر

3-خرید و نصب و راه اندازی ماشین آلات تولید آردکامل و راه اندازی خط مربوطه جهت تولید نان‌های سبوس دار (لازم به توضیح است طراحی و ساخت خط تولید و ذخیره سازی آرد کامل در کارخانه آرد سفید ارمغان بجنورد برای تولید 100 تن آرد در هر شبانه روز صورت گرفته است که فعلاً در بخش تولید 20 تن در هر شبانه روز ظرفیت ایجاد گردیده و در صورت استقبال مردم و افزایش مصرف نان سبوس دار، زیرساخت افزایش 80 درصد ایجاد و مهیا می‌باشد. لازم به توضیح است که اواسط سال جاری خط تولید آرد کامل این واحد توسط سردار فرمانده محترم سپاه حضرت جوادالائمه خراسان شمالی افتتاح گردید.

4-خرید مهندسی و آخرین تکنولوژی آسیاب و ماشین آلات آرد سازی با مواد خوراکی پلی اورتان و استنلس استیل از شرکت بولر سوئیس (تکنولوژی مذکور در کارخانجات ایران در اختیار تعداد بسیار محدودی از کارخانجات کشور می‌باشد) که کارخانه آرد سفید ارمغان بجنورد از جمله چند کارخانه آرد دارای این تکنولوژی در ایران می‌باشد.

5- دریافت ایزو 17025 جهت آزمایشگاه اکرودیته از مرکز تأیید صلاحیت سازمان ملی استاندارد ایران سال 1393

6-ساخت و تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه اکرودیته و مجهز کارخانه آرد سفید ارمغان بجنورد از سال 1398 آغاز و در 21 بهمن سال 1400 افتتاح گردید

7- طراحی و ساخت پروژه ذخیره سازی و بارگیری و حمل آرد بدون کیسه و به صورت فله (حمل با بونکر) (در دست اجرا)

8-طراحی و ساخت پروژه ذخیره سازی، بارگیری و حمل بدون کیسه سبوس

9-آموزش مستمر کلیه پرسنل کارخانه

در گذشته مشتریان آسیاب‌های کوچک خانوارها بودند، اما اکنون مشتریان آرد، کارخانه‌ها و مراکز تولیدی هستند که مواد غذایی مصرفی را در اختیار خانوارها قرار می‌دهند. به عبارت دیگر، آرد تبدیل به یک کالای واسطه‌ای گردیده که بطور مستقیم به دست خانوار نمی‌رسد، بلکه به مواد مختلف دیگری تبدیل، سپس وارد بازار شده و از آن طریق به دست خانوارها می‌رسد.

تمام تلاش این کارخانه، تولید و ارائه محصولات با کیفیت و با رعایت استانداردهاست تا در درجه اول رضایت مشتریان و مصرف کنندگان را جلب کرده و نیز، سهم به سزایی در تولید و کارآفرینی در خراسان شمالی داشته باشد.

علی رغم تمام این اقدامات ارزشمند و توانایی و ظرفیت‌های فراوان برای تأمین آرد مورد نیاز تمام استان در حال حاضر این کارخانه فقط با یک سوم ظرفیت در حال فعالیت است.

ولی این مشکلات و بی مهری‌ها مانع فعالیت بیشتر این خانواده نشد و فعالیت‌ها برای توسعه کارخانه ادامه یافت.

اینک فرزندان دو نسل، سید علی و آرش شریعت در ادامه راه مرحوم سید محمد تقی شریعت بعد از فعالیت مستمر در کارخانه گام بعدی توسعه را برداشتند تا نام خاندان شریعت در تولید مستمر آرد کیفی بیش از پیش بر یادها ماندگار شود.

در این راستا آزمایشگاه اکرودیته این کارخانه اخیراً و بعد از کسب تمامی مجوزهای لازم از مراجع مربوطه افتتاح و شروع به کار کرده است. این آزمایشگاه توسط سید علی و آرش شریعت ساخته، تجهیز و آماده بهره برداری گردیده است. آزمایشگاه اکرودیته آرد سفید ارمغان بجنورد با هدف آزمون فیزیکی و شیمیایی و میکروبی انواع آرد و ماکارونی در سال 1387 مجوز فعالیت خود را از اداره کل استاندارد خراسان شمالی دریافت نمود.

در سال 1398 ساخت آزمایشگاه جدید و مجهز که دارای بخش‌های مجزا و تخصصی می‌باشد در زمین روبروی کارخانه با مساحت 2700 متر مربع با زیر بنای حدود 800 متر مربع در دوطبقه آغاز گردید. در اواخر سال 1399 عملیات ساختمان آن پایان یافته و در سال 1400 عملیات تجهیز و سکوبندی آن اجرا و از اواسط دی ماه 1400 با صرف هزینه حدود 150 میلیارد ریال آماده بهره برداری گردید و در 21 بهمن 1400 توسط مقامات ارشد استان از جمله نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، نمایندگان مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی و سایر مدیران استانی افتتاح گردید.

آزمایشگاه جدیدالتاسیس دارای بخش‌های مجزای میکروبی و شیمیایی، رئولوژی و واحد تحقیق و توسعه بوده که بخش میکروبی آزمایشگاه دارای اتاق‌های سترون سازی، محیط سازی، اتاق کشت انکوسیون و شستشو و امحاء می‌باشد.

آزمایشگاه اکرودیته سفید ارمغان بجنورد از سال 1393 موفق به دریافت ایزو 17025 از سوی مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران گردیده است.

"استاندارد 17025 استانداردی می‌باشد ک توسط بیشتر کشورها جهت تأیید آزمایشات آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین آزمایشگاه می‌بایست مورد تأیید صلاحیت فنی باشد چنانچه آزمایشگاهی بتواند الزامات سیستم مدیریت آزمایشگاه ر اپیاده سازی نماید اصطلاحاً موفق گشته ب اخذ گواهینامه ایزو 17025 سیستم مدیریت آزمایشگاهی می‌شود. "

آزمایشگاه اکرودیته سفید ارمغان بجنورد در سالهای 1398،1397،1394،1393 به عنوان آزمایشگاه نمونه استانی از سوی اداره کل استاندارد خراسان شمالی انتخاب گردیده است.

همچنین مسئول فنی کارخانه آرد سفید ارمغان بجنورد در سالهای 1389-1391-1393-1396 از سوی سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان مسئول فنی نمونه کشوری و در سالهای 1387 تا 1398 به عنوان مسئول فنی نمونه استان خراسان شمالی تعیین گردید. تلاش‌ها و زحمات مسئول فنی کارخانه آرد سفید ارمغان بجنورد موجب گردید تا کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران ایشان را در سالهای 1391 و 1392 به عنوان مسئول فنی نمونه کشوری اعلام نماید. ضمن اینکه واحد آرد سازی سفید ارمغان بجنورد در سالهای 1391 و 1400 از سوی سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان واحد نمونه کشوری تعیین شده است.

به گفته سید علی شریعت مدیرعامل کارخانه آرد سفید ارمغان بجنورد به جرئت می‌توان گفت که آزمایشگاه مذکور در بین استان‌های اطراف جزو بهترین‌ها می‌باشد.

راه اندازی این آزمایشگاه بدون در نظر گرفتن درآمد بوده و فقط باعث پایش بیشتر کیفیت آرد تولیدی می‌شود چراکه تعهد همیشگی برای محصولات تولیدی در این کارخانه کسب رضایت مشتریان در درجه اول بوده است.

محصولات این کارخانه شامل آردهای خبازی: (شامل آرد کامل، آرد نان سنگک، آرد لواش و تافتون، آرد بربری و آرد نان‌های فانتزی)، آرد صنفی (آرد فانتزی، آرد قنادی، آرد خشکه پزی) و آرد صنعتی (آرد ماکارونی، آرد نشاسته، آرد بیسکوئیت، ویفر، کیک، کلوچه و ...) می‌باشد. همچنین دو نوع سبوس نیز تولید می‌شود که یکی برای مصارف دامی و دیگری برای مصارف انسانی کاربرد دارد.

لازم به یادآوری است قبل از اینکه گندم در این کارخانه تبدیل به آرد شود مراحل بوجاری و مشروط سازی را پشت سر می گذارذ. در مرحله بوجاری، گندم از دستگاه‌هایی عبور می‌کند و مواد اضافی و دانه سایر غلات از گندم گرفته می‌شود.

پس از بوجاری, گندم به داخل شن گیر می‌رود تا سنگ، خاک و پوسته‌های اضافی آن جدا شود و سپس به داخل دستگاه نم زن اتومات رفته تا گندم نم زده شود. در مرحله مشروط سازی به گندم مقداری رطوبت اضافه می‌شود و سپس بسته به نوع گندم به سیلوهای مخصوص منتقل شده و مثلاً اگر گندم سفت باشد بعد از حدود 6 ساعت به بوجاری نهایی منتقل می‌شود. در اینجا دوباره مراحل بوجاری و نظافت انجام می‌شود تا فقط گندم‌های سالم و خالص به آسیاب برده شود. سپس در آسیاب نیز همزمان دو و سه نوع آرد از گندم‌ها تولید می‌شود و سپس آرد تولید شده به سیلوها منتقل می‌شود. در آخر نیز با استفاده از دستگاه الک کنترل نهایی انجام و آخرین تست‌های سلامت کیفی را انجام داده و بعد آن را بسته بندی شده و توسط پیمانکار حمل آرد به نانوایی‌ها منتقل می‌گردد.

سخن پایانی اترک: شاید باورش سخت باشد که برای تولید آرد این همه مراحل باید طی شود. بنابراین بهتر نیست مسئولان مربوطه در استان به جای مجوزهای متعدد در استان آن هم در حوزه‌ای که نیازی به آن وجود ندارد بلکه بسیار بیش از ظرفیت نیز در استان زیرساخت‌های لازم وجود دارد به فکر حمایت از همین واحدها و توسعه آنها باشند.

در شرایط امروز که موضوع کارآفرینی و اشتغال زایی یکی از مهمترین مشکلاتی به شمار می‌رود که اکثر کشورهای جهان حتی کشورهای توسعه یافته از تبعات آن رنج می‌برند و نیز فقدان یا ضعف در تهیه طرح‌ها و برنامه‌های اساسی و هدفمند برای اشتغال زایی، سیاستگذاری های نادرست و غیر اصولی، کم توجهی به موضوع اشتغال و فرهنگ کارآفرینی، اولویت یافتن سایر مسائل نسبت به اشتغال، دولتی بودن امور و عدم استفاده مناسب از ظرفیت‌های بخش خصوصی چرا باید واحدی که در سال‌های گذشته تا این اندازه فعال بوده و حتی صادرات به کشورهای مختلف همسایه نیز داشته اینک با یک سوم ظرفیت کار خود را ادامه دهد.

درست است که کارآفرینی و اشتغال زایی الزاماً بر عهده دولت‌ها نیست، اما دولت‌ها موظفند با برنامه ریزی مناسب و حمایت‌های مادی و معنوی، شرایط را برای دستیابی به این هدف فراهم نمایند.

با توجه به شرایط موجود و با عنایت و صرف منابع و سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در ایجاد ظرفیت‌های بیش از نیاز فعلی که نهایتاً منجر به عدم استفاده از حدود ۷۰ درصد از ظرفیت واحدهای آردسازی کشور و استان خراسان شمالی گردیده است.

دولت محترم و مجریان و متولیان محترم استانی برای استفاده از ظرفیت‌ها و سرمایه گذاری‌های انجام شده، به جای صدور مجوزهای مشابه، نسبت به ارشاد سرمایه گذاران در جهت هدایت ایشان به سمت ساخت واحدهای استفاده کننده از محصولات واحدهای موجود نمایند. تا بدین ترتیب محصولات کارخانجات مازاد به عنوان مواد اولیه واحدهای جدید استفاده گردیده و در نهایت جلوی نابودی منابع کشور را گرفته و با احداث صنایع پایین دستی، موجبات شکوفایی صنایع موجود را موجب گردیده و ارزش افزوده را رقم بزنند و از ترویج نابودی  ارزش‌ها جلوگیری نمایند.

 

 

 

معین رضوانی

دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.