ترکمنستان تعرفه حمل کالای ترانزیتی ایران را لغو کرد

ترکمنستان تعرفه حمل کالای ترانزیتی ایران را لغو کرد

فرصتی که برای بهره برداری از آن، مسئولان استان باید تلاش مضاعفی داشته باشند.

به گزارش بجنورد زیبا، اواخر خرداد ماه سال جاری بود که خبر امضای ۲۳ سند همکاری بین ایران و ترکمنستان منتشر شد.  این سند که به امضای روسای جمهور دو کشور رسید شامل همکاری هایی در زمینه های اقتصادی، تجاری و گردشگری برای دو کشور بود.

این تفاهم نامه ها در ۱۳ بخش و برای هر استان به صورت جداگانه به امضا رسید. با توجه به اینکه استان خراسان رضوی هم جزو استان های دارای تفاهم نامه بود، مسئولان استان خراسان رضوی سریعا برای اجرایی این تفاهم نامه ها دست به کار شدند.

شهریور ماه سال جاری علی آذری نماینده حوزه فاروج و قوچان در گفت‌وگو با اترک بیان داشت: پس از امضای این تفاهم نامه مسئولان استان خراسان رضوی تمام توان خود را برای اجرایی شدن این تفاهم نامه ها انجام دادند که یکی از  نتایج آن، گاز دار شدن شهر ها و روستاهای مرزی بود.

روز گذشته مدیر پایانه مرزی لطف آباد خراسان رضوی از لغو تعرفه حمل کالای ترانزیتی ایران از سوی ترکمنستان خبر داد. با توجه به اینکه کشور ترکمنستان عوارض سنگین حمل کالای ترانزیتی توسط ایران از این مرز زمینی و دیگر مرزها را لغو کرده است، این موضوع موجب رونق بیش از پیش تردد تجاری از پایانه مرزی لطف آباد می شود.

باتوجه به اینکه یکی از سندهای امضا شده، «تفاهم تجاری-اقتصادی، علمی و فرهنگی بین استان خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان» است، این سوال در افکار عمومی  مردم خراسان شمالی پرسیده می شود که " مسئولان استان کجای کار قرار دارند ؟ "

درحالی که استان خراسان شمالی دارای ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان است، چرا مسئولان مربوطه تاکنون گزارشی از روند اجرایی این سند همکاری منتشر نکرده اند و گزارشی به مردم نمی دهند؟ با توجه به رتبه های پایین استان در شاخص های توسعه، اجرای سند هایی از این دست می تواند به توسعه استان کمک شایانی بکند.

استاندار خراسان شمالی در سالروز گرامیداشت ورود آزادگان به کشور در مورد بازگشایی بازارچه مرزی پرسه سو سخنرانی کرد، حال این سوال پیش می آید که این بازارچه دقیقا چه زمانی راه اندازی میشود؟

 

 آیا فرصت عملی شدن وعده های مسئولان نرسیده است؟

 

مدیر سایت

دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.