پارادوکس فقر و ثروت خراسان شمالی

پارادوکس فقر و ثروت خراسان شمالی

بجنورد زیبا: استان خراسان شمالی استان با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالای توسعه‌ای محسوب می‌شود اما متاسفانه بی توجهی به داشته‌های استان موجب شده تا نه تنها مردم استان سودی از ظرفیت‌های این خطه نداشته باشند بلکه درآمدهای حاصل از این ظرفیت‌ها نیز در هر جایی جز جایی که باید هزینه و سرمایه گذاری می‌شود.

به گزارش بجنورد زیبا، خراسان شمالی استانی با جمعیتی حدود یک میلیون نفر در شمال شرق کشور قرار گرفته که به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب و فرهنگ تاریخی که دارد به استان رنگین کمان اقوام و باب الرضا شهرت یافته که همین موضوع در رشد و توسعه استان نقش به سزایی ایفا می‌کند.

از طرفی هم با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی خراسان شمالی، مهم‌ترین پتانسیل‌های توسعه‌ای این استان بخش کشاورزی و گردشگری هستند و همچنین با توجه به اینکه صنایع یکی از عوامل مهم و تأثیر گذار در رشد اقتصادی، اجتماعی و ... هر منطقه‌ای به شمار می‌روند به جرات می‌توان گفت طی سال‌های اخیر وجود صنایع مختلف در این استان رشد یافته است.

این در حالیست که خراسان شمالی از صنایع مادر و بزرگ همچون پتروشیمی، سیمان، آلومینیوم، فولاد و... بهره مند است که این صنایع در ایجاد اشتغال نقش به سزایی خواهند داشت.

البته ناگفته هم نماند که خراسان شمالی با وجود ظرفیت‌های توسعه‌ای که در خود جای داده اما متاسفانه جزو رده‌های آخر جدول درآمدی خانوارهای کشور و در بدترین حالت اقتصادی ممکن سپری می‌کند که متاسفانه توجهی به این موضوع هم نمی‌شود، مهاجرت جوانان از استان به سایر نقاط کشور، مهاجرت روستانشینان به شهرها، کاهش آمار ازدواج، افزایش طلاق، افزایش بیکاری، افزایش جرم و جنایت، افزایش سرقت، افزایش اعتیاد، کاهش آستانه تحمل و ... همه مواردی برای اثبات وضعیت وخیم اقتصادی است.

وقتی از جوانان در داخل خود استان استفاده نمی‌شود مجبور به مهاجرت است، وقتی کشاورزی و دامدار از بی آبی، گرانی خوراک دام و‌... ناچار به فروش و یا ترک کار خود می‌شود در نهایت برای امرار معاش باید به حاشیه شهر پناه ببرد، وقتی مرد یا زن توان پاسخگویی نیازهایشان در زندگی مشترک نداشته باشند تن به طلاق اجباری می‌دهند، وقتی جوانی درآمد ثابتی برای تشکیل خانواده نداشته باشد هیچگاه تن به ازدواج نخواهد داد در نهایت به صدها گناه و جرم آلوده می‌شود، وقتی حال اقتصادی مردم خوب نباشد وضعیت روحی و روانی‌شان هم خوب نیست.

شما خانواده‌ای پنج نفره را در نظر بگیرید که پدر و مادر و همراه سه دختر در بدترین شرایط محیطی و مسکونی زندگی می‌کنند خانواده‌ای که از حیاتی‌ترین نیاز منزل یعنی حمام بی بهره‌اند، پدر خانواده کارگر گذری، دختر ۲۱ ساله خانواده که به جای درس و دانشگاه باید کارگری کند، پدر خانواده که از شدت فقر و نداری مادر خانواده را راهی بیمارستان می‌کند اما حتی پول بستری هم جور نمی‌شود... برای این خانواده اوضاع را چگونه آرام می‌کنید؟ از این خانواده باید چه انتظاری داشت؟ تا حال اقتصادی مردم و جامعه خوب نباشد حال دل هیچ کس خوب نمی‌شود.

هر جا نشسته‌ایم گفته‌ایم که استان ما کمبود چندانی ندارد همه چیز را گل و بلبل نشان می‌دهیم اما کافیست در کوچه پس کوچه‌های شهر قدمی بزنیم تا ببینیم اوضاع هیچگاه گل و بلبل نیست. اینکه مردم استان تحمل و صبر به خرج می‌دهند به امید روزهای روشن نشان این نیست که حالشان خوب است.

همین صنایع استان اگر به جای سرمایه گذاری و صرف هزینه‌های درآمدی خود در سایر استان‌ها، پول‌هایشان را برای جوانان و مردم خودشان سرمایه گذاری می‌کردند مشکلات زودتر رفع می‌شد.

هر گاه خبری از سرمایه گذاری صنایع در استان‌های دیگر منتشر می‌شود تنها جوابی که داده می‌شود این است که تمام هزینه‌ها و سپرده گذاری‌ها داخل استان است که این موضوع تردیدی برای مردم ایجاد می‌کند و کاش مسئولان همین صنایع مدارکی مبنی بر سپرده گذاری داخل استان منتشر کنند اما در مقابل این مسئولان، نمایندگان و دیگر مسئولان ارشد استانی تنها حرفی که دارند این است که صنایع باید هزینه‌ها و درآمد خود را وارد استان کنند.

وقتی درآمدها و سرمایه گذاری‌های استان در خارج استان و برای سایرین و ایجاد اشتغال آنها هزینه می‌شود نباید انتظاری از بهبود وضعیت استان و جوانانمان داشت.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد این استان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی در یک کلام ثروت بسیاری دارد اما متاسفانه مردم استان از این ثروت بی بهره هستند.

معادن، صنایع، بخش‌های گردشگری، کشاورزی و ... هر کدام در جای خود موجب ایجاد اشتغال می‌شوند اما تا به امروز نادیده گرفته شدند و مردم خراسان شمالی از داشته‌های استان فقط نام آن را شنیده‌اند.

این که استان خراسان شمالی تا به امروز فقر، عقب ماندگی، عدم توسعه یافتگی و... را تجربه کرده و می‌کند شاید دیگر دلایل آن این باشد که ثبات مدیریتی در این استان وجود ندارد و خراسان شمالی به استانی برای رزومه سازی و آزمایشگاهی برای مدیران تبدیل شده و همین موضوع باعث تا عدم دلسوزی مدیران دودش در چشم مردم برود.

 

مدیر سایت

دیدگاه‌ها
ناشناس 1401/07/11
این که خراسان شمالی نیست . یه نگاه به پلاک بیندازید منطقه آزاده
ناشناس 1401/07/12
سلام عکس آرشیو است
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.