مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی خبر داد:
بلوغ هوشمند با مدل برنامه ریزی SGMM در این شرکت پیاده سازی می شود
مدیر عامل این شرکت در دوره آموزشی بازنگری برنامه استراتژیک این شرکت با بیان این که یکی از مهم ترین اقدامات شرکت های توزیع نیروی برق برای توسعه، داشتن یک برنامه راهبردی است، خاطر نشان کرد: در چند سال اخیر موضوع توسعه در صنعت برق از اصلی ترین اولویت های کاری بوده است و برای عقب نماندن از تغییرات محیطی و دانشی باید برنامه ها و فرایند ها را بازنگری کرد.
مهندس "محمد رضا رمضانی" افزود: توسعه کسب و کار و فراهم کردن خدمات برای شهروندان نیازمند داشتن نیروی انسانی کارآمد و متخصص است که خوشبختانه این نیروها در شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی وجود دارند و تنها برای اجرایی کردن فعالیت های توسعه، نیازمند به داشتن برنامه ای مدون ر قالب استراتژیک است.
وی با بیان این که این شرکت در حال به روز رسانی و بازنگری برنامه استراتژیک خود با استفاده از مدل sgmm است، به تشریح آن پرداخت و خاطر نشان کرد: برنامه استراتژیک sgmm (مدل بلوغ شبکه هوشمند) یک چارچوب برای ارزیابی و بهبود وضعیت هوشمندسازی در یک سازمان یا شبکه است. این مدل با بررسی 8 جنبه اصلی، وضعیت موجود را در زمینه ساختار، فرآیندها و شبکه ارزیابی میکند و نقشه راهی برای هوشمندسازی ارائه میدهد.
وی ادامه داد: جنبههای 8گانه مدل sgmm عبارتند از :
یک: استراتژی، مدیریت و قوانین smr : که شامل برنامهریزی استراتژیک، مدیریت ریسک، و چارچوبهای قانونی و نظارتی.
دو: ساختار سازمانی os که بررسی ساختار سازمانی و چگونگی پشتیبانی آن از هوشمندسازی را شامل می شود،
سه: بهرهبرداری شبکه go که ارزیابی عملکرد و بهرهبرداری از شبکه در حالت هوشمند است،
چهار: مدیریت داراییهای فیزیکی wam بررسی مدیریت داراییها و منابع در شبکه هوشمند است،
پنج: مشترکان cust بررسی تعامل با مشترکین و ارائه خدمات هوشمند به آن ها می باشد،
شش: تکنولوژیtech : ارزیابی زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در شبکه است،
هفت: یکپارچگی زنجیره ارزش vci : بررسی یکپارچگی و هماهنگی بین بخشهای مختلف شبکه و زنجیره ارزش بوده و
هشت: اجتماعی و زیستمحیطی se : ارزیابی تأثیرات اجتماعی و زیستمحیطی هوشمندسازی در سازمان است.
مهندس "رمضانی" تاکید کرد: با استفاده از این مدل، سازمانها میتوانند نقاط قوت و ضعف خود را در زمینه هوشمندسازی در صنعت برق شناسایی کنند و با تدوین یک برنامه، به سمت اهداف مبتنی بر هوشمندسازی حرکت کنند.
وی اضافه کرد : مراحل تدوین برنامه استراتژیک sgmm شامل 4 مرحله است که شامل
1. ارزیابی وضعیت موجود است که در این مرحله با استفاده از پرسشنامه sgmm، وضعیت فعلی سازمان در هر 8 جنبه ارزیابی می کند.
2. تعیین اهداف هوشمندسازی که اهداف خاص، قابل اندازهگیری، دستیافتنی، مرتبط و زماندار smart برای هوشمندسازی تعیین میشوند.
3. تدوین استراتژیها و اقدامات: با توجه به اهداف تعیین شده، استراتژیها و اقدامات لازم برای رسیدن به آن ها تعریف میشوند.
4. اجرا و نظارت: برنامه استراتژیک اجرا میشود و به طور مداوم نظارت و ارزیابی میشود تا از انطباق آن با اهداف اطمینان حاصل شود.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی در پایان خاطر نشان کرد: مهم ترین موضوع در پیاده سازی برنامه استراتژیک بر اساس مدل sgmm اجرای بلند مدت آن است که با توجه به این که شرکت های توزیع برق در چند سال اخیر با تغییرهای متعددی روبرو شده اند نیازمند توجه به نیروی انسانی و آموزش آن ها است.
