کلنگ زنی احداث نخستین پیست اسب‌دوانی خراسان شمالی

کلنگ زنی احداث نخستین پیست اسب‌دوانی خراسان شمالی

بجنورد زیبا: کلنگ احداث نخستین پیست اسب‌دوانی خراسان شمالی با حضور مقامات استانی در زمینی به مساحت 20 هکتار بر زمین خورد.

به گزارش بجنورد زیبا، خراسان شمالی علی رغم اینکه مهد اسب اصیل ترکمن به حساب می آید اما فاقد هرگونه پیست رسمی و استاندارد برای این رشته ورزشی است. از همین رو با تلاش مسئولان این امر کلنگ احداث پیست اسب سواری با حضور استاندار خراسان شمالی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مدیرکل ورزش و جوانان، سرپرست هیأت سوارکاری خراسان شمالی و جمعی از فعالان این عرصه بر زمین خورد تا در فاز های مختلف به بهره برداری برسد.

تقویت وحدت با احداث نخستین پیست اسب‌دوانی

 

استاندار خراسان شمالی در آیین کلنگ زنی نخستین پیست اسب‌دوانی خراسان شمالی گفت: احداث نخستین پیست اسب‌دوانی در خراسان شمالی می تواند سبب تقویت وحدت بین اقشار مختلف به ویژه شیعه و سنی در استان شود.

محمدرضا حسین نژاد، اظهار کرد: از آنجایی که خاستگاه اسب اصیل ترکمن در منطقه راز و جرگلان این استان است، احداث این پیست می تواند سبب هم افزایی و تقویت وحدت در استان شود.

وی ادامه داد: کلنگ زنی این مجموعه در هفته وحدت، نشان از توجه ویژه ما به این موضوع و ضرورت به سرانجام رسیدن هرچه سریعتر آن با همکاری تمامی دستگاه ها دارد.

وی با بیان اینکه اسب ترکمن یکی از پتانسیل های ویژه استان به حساب می آید، افزود: در ابتدای حضورم در استان، این موضوع را با وزیر نیز مطرح کردم که وی تاکید بر تقویت این حوزه در استان داشت.

حسین نژاد گفت: وجود پیست اسب‌سواری در استان لازمه تولید، پرورش، برگزاری مسابقات و تجارت اسب است تا موقعیت استان را نیز تثبیت کند.

وی با اشاره به اینکه زمین در نظر گرفته شده متعلق به ورزش و جوانان است و وسعت کافی را نیز دارد، بیان کرد: تاکید ما بر این است که ابتدا پیست این مجموعه ساخته شود تا بتوان بعضی از مسابقات را به صورت آزمایشی در آن برگزار کرد و سپس سایر بخش های آن احداث و تقویت شود تا در نهایت به بهره برداری کامل برسد.

 

صنعت اسب یک گنج نهفته است

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی در این آیین اظهار کرد: صنعت اسب در خراسان شمالی، یک گنج نهفته است و علاوه بر ایجاد شور و نشاط می تواند در حوزه اقتصادی نیز سبب تحول منطقه شود.

حمید امیری گفت: متاسفانه در محل فعلی با بحران مدیریت رو به بودیم و در ۱۰ هکتار از این فضا که قرار بود امکانات متعددی جانمایی شود، سرقت های گسترده ای طی سال های گذشته رخ داده است.

وی با بیان اینکه قرار است در این محل مجموعه ای از ورزش ها انجام شود، ادامه داد: در بخشی از این زمین، مجموعه ای اقتصادی با محوریت اسب احداث می شود تا سبب گسترش فعالیت های این بخش و ایجاد شور و نشاط مضاعف شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی تاکید کرد: در این محل، قرار بود ورزش های دیگری نیز فعالیت داشته باشند که متاسفانه تا کنون پیگیری های لازم برای به ثمر رسیدن آن ها اتفاق نیفتاد؛ علی رغم این موضوع، ما نیز تلاشمان برای تمامی این ورزش ها خواهیم کرد تا امور مربوط به هرکدام از آن ها در مقطع زمانی خودش اتفاق بیفتد.

 

سند توسعه اسب اصیل ترکمن خراسان شمالی تهیه می شود

سرپرست هیأت سوارکاری خراسان شمالی از دستور استاندار برای تهیه و تدوین سند توسعه اسب اصیل ترکمن در خراسان شمالی خبر داد.

محمدتقی ولیان در حاشیه آیین کلنگ زنی نخستین پیست اسب‌دوانی خراسان شمالی، اظهار کرد: در کارگروه اسب اصیل ترکمن، ظرفیت ها و پتانسیل های استان در این خصوص مطرح شد و استاندار خراسان شمالی دستور تهیه سند توسعه اسب اصیل ترکمن را صادر کرد.

وی ادامه داد: قرار است این سند با مشارکت مسئولان و سوارکاران استان تدوین شود و در آن موضوعاتی نظیر پرورش اسب، نگهداری از آن، ژنتیک و... وجود خواهد داشت و در آینده ای نزدیک منتشر می شود.

ولیان خراسان شمالی را مهد و قطب اسب اصیل ترکمن دانست و گفت: اسب اصیل ترکمن، میراث فرهنگی و گردشگری خراسان شمالی به حساب می آید به همین دلیل از تمام توان خود برای ارتقای این حوزه در استان بهره می گیریم.

مدیرکل حوزه استاندار خراسان شمالی و سرپرست هیأت سوارکاری استان ادامه داد: در این راستا، زمینی به وسعت ۲۰ هکتار در کنار استادیوم ۱۹ مهر بجنورد در نظر گرفته شده که به لحاظ جغرافیایی و انشعابات نیز مناسب است و می شود بخش های مختلف در صنعت اسب شامل حوزه ورزشی و اقتصادی را در آن ایجاد کرد.

ولیان با بیان اینکه حدود ۲ هزار سر اسب اصیل ترکمن در استان وجود دارد گفت: از پتانسیل تمام مدیران و افراد توانمند برای توسعه صنعت اسب در خراسان شمالی بهره خواهیم گرفت.

 


دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.