خراسان شمالی مهد اسب اصیل ترکمن
سرپرست هیات سوارکاری خراسان شمالی:

خراسان شمالی مهد اسب اصیل ترکمن

بجنورد زیبا: سرپرست هیات سوارکاری خراسان شمالی با بیان اینکه اخیرا در استان زمینی برای احداث پیست سوارکاری به منظور برگزاری مسابقات سوارکاری کلنگ زنی شده است، گفت: به زودی طرح توجیهی این طرح آماده خواهد شد تا استان احداث پیست سوارکاری شمال شرق ایران برای برگزاری مسابقات ملی را کلید بزند.

به گزارش بجنورد زیبا به نقل از عصر اترک، محمدتقی ولیان، اظهار کرد: خراسان شمالی مهد و قطب پرورش و نگهداری اسب اصیل ترکمن است و این در حالی است که استان هنوز برای برگزاری مسابقات مختلف مرتبط با اسب از زیرساخت پیست سوارکاری بهره مند نیست.

ولیان تصریح کرد: در استان، آماده سازی این زیرساخت ورزشی که صنعت ثروت سازی است مورد مطالبه جدی علاقمندان، پرورش دهندگان و باشگاه داران اسب اصیل ترکمن است.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که در سال های پیشین برای آماده سازی این زیرساخت در سطح استان پیگیری ها انجام شده بودند اما به نتیجه ای نرسیدند، عنوان کرد: هیات سوارکاری استان دوباره حدود یک ماه قبل با استاندار خراسان شمالی درباره ایجاد و آماده سازی پیست سوارکاری در استان گفت و گوها را انجام داد که به دنبال آن، برگزاری جلسه کارگروه اسب اصیل ترکمن در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

سرپرست هیات سوارکاری خراسان شمالی افزود: در این جلسه، این مطالبه مطرح و گفت و گوها درباره آن انجام شد که در همین راستا، استاندار خراسان شمالی نیز دستور داد تا زمینی مناسب برای احداث پیست سوارکاری استان جانمایی شود.

وی بیان کرد: تیم فنی هیات سوارکاری استان وضعیت 28 زمین را در سطح استان مورد بررسی و ارزیابی قرار داد که سرانجام شرایط 27 زمین رد شد و در نهایت زمین ضلع شمالی استادیوم 19 مهر شهر بجنورد واقع در تخته ارکان شهر بجنورد تایید شد.

ولیان با بیان اینکه مساحت این زمین جانمایی شده در حدود 28 هکتار است، گفت: این زمین تحت تملک اداره کل ورزش و جوانان قراردارد که این زمین بابت راه اندازی فضاهای ورزشی، پیش بینی و فریز شده بود.

وی افزود: در گذشته تمامی مطالعات توپوگرافی و آزمایش خاک آن انجام شده بود.

سرپرست هیات سوارکاری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با ارزیابی های انجام شده شرایط این زمین جانمایی شده با معیارهای فنی برای احداث پیست سوارکاری مطابقت یافت.

وی یادآور شد: علاوه بر اینکه این زمین جانمایی شده دارای انشعابات آب و برق و راه دسترسی است همچنین در حریم این زمین جانمایی شده، خوابگاه ناتمامی نیز وجود دارد که در اختیار هیات سوارکاری استان برای بهره برداری قرار خواهد گرفت.

ولیان گفت: این زمین جانمایی شده به تایید واحد فنی اداره کل ورزش و جوانان استان، هیات سوارکاری استان که دارای کمیته های زیبایی، کورس، استقامت و آموزش است، قرار گرفت که به دنبال آن استاندار خراسان شمالی نیز اخیرا این زمین جانمایی شده را بابت احداث پیست سوارکاری استان کلنگ زنی کرد.

وی اعلام کرد: درحال حاضر نیز تهیه طرح توجیهی و نقشه احداث پیست سوارکاری استان در زمین جانمایی شده توسط تیم فنی هیات سوارکاری استان، اداره کل ورزش و جوانان استان همچنین فدراسیون سوارکاری کشور در حال اجرا است.

سرپرست هیات سوارکاری خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه ورزش سوارکاری، شامل رشته هایی از جمله پرش، کورس، استقامت، درساژ، زیبایی و چوگان است، بیان کرد: در این زمین کلنگ زنی شده، قطعات زمین برای آماده سازی فضا به منظور برگزاری مسابقات در  تمامی این رشته ها پیش بینی خواهند شد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح شامل شش تا هفت مرحله خواهد بود، افزود: زیرساخت هایی که آماده سازی خواهند شد برای برگزاری مسابقات در سطح ملی است.

ولیان همچنین خاطرنشان کرد: در این مساحت 28 هکتاری، قطعاتی از زمین فریز خواهد شد تا در آینده زیرساخت های برگزاری مسابقات در سطح بین المللی نیز آماده سازی شوند.

وی اعلام کرد: تهیه طرح توجیهی و نقشه آن به زودی به پایان می رسد.

سرپرست هیات سوارکاری خراسان شمالی در ادامه درباره تامین اعتبار ساخت این طرح نیز اظهار کرد: پیش بینی شده است که پس از تهیه و تایید طرح توجیهی، آغاز اجرای این طرح از محل اعتبارات استانی کلید بخورد.

وی افزود: برای سال مالی 1402 نیز تامین اعتبار برای ادامه تکمیل طرح پیگیری خواهد شد تا از ردیف اعتباری برخوردار شود.

در عین حال،ولیان تصریح کرد: احداث این زیرساخت ورزشی، البته به تقویت و ارتقای پرورش اسب اصیل ترکمن، اصلاح نژاد، آماده سازی زیرساخت های دامپزشکی از جمله فضای قرنطینه نیز نیاز دارد که در این زمینه سازمان جهاد کشاورزی استان باید به طور جدی پای کار آید.

وی در بخش دیگری از سخن خود اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال جاری همایش سیلمی ها، جشنواره زیبایی اسب و کلنگ زنی زمین جانمایی شده پیست سوارکاری در استان اجرایی شدند، این اقدامات در میان پرورش دهندگان و باشگاه داران اسب استان دلگرمی بسیاری را به ارمغان آورد که به دنبال آن شماری از اسب داران استان که تاییدیه فنی باشگاه های خود را اخذ نکرده بودند، خواستار دریافت این تاییدیه شدند همچنین شماری نیز تقاضای دریافت تسهیلات به منظور خرید اسب کش شدند.

سرپرست هیات سوارکاری خراسان شمالی تصریح کرد: به طور کلی، احداث این پیست و مجموعه ورزشی سوارکاری در استان موجب اشتغالزایی در رابطه با تمامی رشته های زیرمجموعه سوارکاری در استان خواهد  شد که با صنعتی شدن رشته ورزشی سوارکاری در استان قطعا گردش مالی قابل توجهی در این زمینه مبادله می شود.

وی یادآور شد: پس از کلنگ زنی زمین جانمایی شده با اداره کل میراث فرهنگی استان نیز وارد گفت و گو شده ایم که در این زمینه کمیته گردشگری اسب در استان فعال شد.

ولیان در خاتمه به سفر اخیر هیات تجاری خراسان شمالی با حضور استاندار به کشور ترکمنستان نیز اشاره کرد و گفت: در این سفر گفت و گو هایی در زمینه اسب نیز انجام شد که به دنبال آن، هیات سوارکاری خراسان شمالی به حضور و شرکت در جشنواره بین المللی اسب آخال تکه که در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد، دعوت شد.

وی عنوان کرد: توافق شد که این جشنواره با مشارکت هیات سوارکاری خراسان شمالی و بدون رقابت برگزار شود.

سرپرست هیات سوارکاری خراسان شمالی گفت: در این جشنواره اسب اصیل ترکمن خراسان شمالی به نمایش گذاشته می شود.

 


دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.