بازی با آمار اشتغال در خراسان شمالی

بازی با آمار اشتغال در خراسان شمالی

بجنورد زیبا: طبق اعلام مرکز آمار و تأیید مسئولان خراسان شمالی مبنی بر روند کاهشی بیکاری در این استان ذوق زدگی در بین مدیران و گردانندگان استان به وجود آمده. در صورتی که مشاهده وضعیت فعلی جامعه به خوبی این آمارها را نقض می‌کند و به عبارتی آمار اشتغال و بیکاری در استان خراسان شمالی به بازی اعداد تبدیل شده است.

به گزارش بجنورد زیبا، استان خراسان شمالی مدت‌هاست که دغدغه توسعه، عدالت و پیشرفت دارد و با اینکه همواره از سوی مسئولان کشوری و استانی اعلام شده که محرومیت زدایی از مناطق محروم هدف اصلی ما است اما متاسفانه شاهد این ماجرا هستیم که استان‌هایی نظیر خراسان شمالی با وجود توانایی و پتانسیل‌های لازم توسعه‌ای، همواره استانی کمتر توسعه یافته است و عدم توسعه یافتگی این خطه از شمال شرق کشور در حال و روز و زندگی مردم استان به وضوح قابل مشاهده است.

با اینکه آمارها نشان از روند کاهشی بیکاری در خراسان شمالی دارد اما واقعیت امر اینکه وضع مشارکت و اشتغال در استان نگران کننده است و بیکاری مردم به خصوص جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی مهم‌ترین معضل است. از طرفی گذری بر شاخص‌های فقر، بیکاری، نابرابری نشان از وخامت وضعیت بیکاری و اشتغال در استان دارد. اگر حال اشتغال استان خوب باشد پس دیگر نباید دومین استان فقیر کشور باشیم یا نباید ریزش نیروی کار، تعطیلی واحدهای تولیدی استان یکی پس از دیگری، فضای یاس و ناامیدی در بین فارغ‌التحصیلان جویای کار، روند سیر تصاعدی مهاجرت و سونامی از آسیب‌های اجتماعی در خراسان شمالی از جمله رشد شیوع مصرف مواد مخدر، افزایش طلاق، افزایش نزاع و درگیری، خودکشی، بزهکاری و... باشیم چرا که وضعیت حال حاضر، واقعیتی است که آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان را نقض می‌کند.

اخیراً آمار بیکاری خراسان شمالی از سوی مرکز آمار ایران ارائه‌شده که نشان‌دهنده کاهش نرخ بیکاری در استان است! مدیران و مسئولان ارشد استان نیز با ذوق‌زدگی ادعای این را دارند که با توجه به آمار ارائه‌شده توسط مرکز آمار، خراسان شمالی وارد ریل توسعه و پیشرفت شده است، معلوم نیست چگونه خراسان شمالی یک مرتبه از پله‌های آخر جدول به میانه‌های جدول کشیده می‌شود! در صورتی که برای بهبود شرایط اشتغال در خراسان شمالی اتفاق خاصی نیفتاده است.

اگر مسئولان خراسان شمالی چشمان خود را بر روی واقعیت‌های اقتصادی و اشتغال استان بسته‌اند بهتر است تا با چشمان باز گذری در خیابان‌های شهر و بررسی حال و روز مردم داشته باشند تا به خوبی به بحرانی بودن و نقض اطلاعات آماری‌شان پی ببرند.

متاسفانه آمار نرخ بیکاری براساس سرشماری صورت می‌گیرد که به دلیل لیست نادرستی که در آن تدوین شده، افراد خانه دار، فعالیت چند ساعته در روز یا هفته، شغل‌های فصلی، افراد دانشجو در گروه شاغلان مطرح می‌شوند و این خود باعث غیرواقعی شدن این آمار شده است اما ای کاش مسئولان توضیح دهند چه کاری در کشور ما وجود دارد که فرد با یک ساعت کار در هفته قادر به امرار معاش خانواده است!

دل پر درد مردم خراسان شمالی از بیکاری

همانطور که اشاره شد گذری بر خیابان‌های شهر و به خصوص چهارراه پست یا همان باسکول بجنورد نشان از وضعیت بیکاری مردم استان دارد. البته شاید در نگاه مسئولان، مردان شهرمان برای پر کردن اوقات فراغت خود بر سر چهارراه‌های شهر گرد هم آمده‌اند! نه اینکه منتظرند تا لقمه نانی بر سر سفره خانواده خود ببرند تا شب هنگام شرمنده زن و بچه خود نباشند.

وقتی از چهارراه پست شهرم می‌گذرم دلم از این حجم بی عدالتی و نابرابری به درد می‌آید مردانی که زانوی غم بغل گرفته و سر پایین انداخته‌اند معلوم نیست به فکر حل کدامین مشکل خود هستند. به فکر هزینه‌های سرسام آور تحصیل فرزندانشان، تأمین جهیزیه فرزندنش، پرداخت اجاره خانه، تأمین نان شب، تأمین اولیه‌ترین مایحتاج منزل، خرید لباس برای فرزندش، پرداخت هزار قرض و بدهی و... به کدامین درد چاره کند.

یکی از شهروندان بجنوردی که کارگر گذری است در گفتگو با ما می‌گوید: گاهی اوقات آنقدر از وضعیت زندگی‌ام خسته می‌شوم که تنها راه حل را در مرگ خود می‌بینم. اما ترس از آخرت و بی پناهی فرزندانم مانع می‌شوند، سالهاست که این چهارراه خانه دوم من شده. صبح خروس خوان به امید لقمه نانی در این چهارراه منتظر می‌مانم تا شب که یا کاری پیدا شوند یا نشود.

دیگر جوان بجنوردی که محصل هم هست در ادامه این گفتگو می‌گوید: در یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر زندگی می‌کنم، پدرم سالهاست که آسمانی شده و مادرم برای تأمین مخارج زندگی مجبور به کار بر سر زمین‌های کشاورزی مردم است، دو خواهر کوچک دارم که درس می‌خوانند و خودم هم سال آخر دانشگاه هستم از زمانی که پدرم فوت شده مادرم مرد خانه شد و برای اینکه کمک حال مادر و خانواده‌ام باشم نتوانستم شغل ثابتی پیدا کنم برای همین سالهاست که به امید تأمین درآمدی در کنار سایر کارگران گذری هستم.

یکی دیگر از جوانان بجنوردی که سه سالی است از دانشگاه فارغ التحصیل شده در گفتگو با ما می‌گوید: به امید اینکه شغل مناسبی پیدا کنم وارد دانشگاه شدم و با هزار بدبختی و گرفتاری مدرک گرفتم و هر بار هم در آزمون‌های استخدامی شرکت کردم که نتیجه این آزمون‌ها فقط استخدام افراد سهمیه دار بوده و سهم من هم دوندگی‌های بی حاصل بوده است و اکنون با مدرک فوق لیسانس باید مسافرکشی کنم.

همپوشانی گسترده آمارهای اشتغالزایی

پژمان اکرامیان رییس مرکز نظارت و پایش اشتغال وزارت کار چند روز پیش در نشست با خبرنگاران خراسان شمالی گفته بود که«سال گذشته گزارشی مبنی بر اشتغالزایی از دستگاه‌ها خواستیم اما آمار دریافتی کاملاً غیر واقعی به نظر می‌رسید. از این رو اشتغالزایی ادعا شده را با کد ملی بررسی کردیم که دریافتیم هم پوشانی گسترده‌ای در آمار وجود دارد. از این رو سامانه رصد بازطراحی شد تا میزان دقیق اشتغالزایی دستگاه‌ها مشخص شود و از آمار دهی غلط دور شویم.

خراسان شمالی رتبه اول در صحت سنجی اطلاعات ثبت شده در مرحله پایش در کشور را به خود اختصاص داده است. خراسان شمالی در ثبت اطلاعات اشتغال در کشور پیشتاز است و ضریب اطمینان اطلاعات ثبت شده در این استان  بالای ۸۰ درصد است.

دستگاه‌های اجرایی در کشور ایجاد بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار اشتغال را برای امسال تعهد کردند که امید می‌رود به طور کامل محقق شود.

تاکنون ۷۰۰ هزار شغل (با کد ملی) در سامانه ملی رصد اشتغال کشور ثبت شده است، دستگاه‌های اجرایی مختلف عملکرد خود در زمینه اشتغال را در سامانه مربوطه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت می‌کنند و پایش اشتغال کشور در سه مرحله صحت سنجی می‌شود که شامل نظارت پیامکی، تلفنی و پایش میدانی است.

تاکنون ۳۰۰ هزار کد ملی در پروسه نظارت تلفنی قرار گرفته است، نظارت‌های میدانی به وسیله مراکز مشاوره انجام می‌شود.

در بودجه ۱۴۰۱ از محل تبصره شانزده ۱۰۲ میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال تصویب شده است که ۲۵ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های کمیته امداد، ۱۵ هزار میلیارد تومان به طرح‌های بهزیستی، ۵ هزار میلیارد تومان صندوق  نوآوری و ۶۲ هزار میلیارد تومان هم در اختیار استانداران قرار داده شده است. در قانون بودجه ۱۴۰۱ صراحتاً وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مسئول پایش اشتغال ایجادی در کشور تعیین گردیده است و این وزارت خانه نیز مطلقاً به دنبال آمار سازی نبوده و به دنبال ایجاد اشتغال واقعی می‌باشد. و هدف ما در وزارت کار این است که خدمات ارائه شده منجر به ایجاد اشتغال در کشور شود.»

شرکت فرآورده‌های نفتی ضعیف‌ترین دستگاه در اشتغالزایی

مهدی اسلام خواه مدیرکل کار، تعاون و رفاه خراسان شمالی هم در این نشست خبری گفت که«دستگاه‌های خراسان شمالی متعهد به ایجاد ۱۶ هزار شغل در سال جاری هستند که تاکنون ۱۱ هزار مورد ثبت شده و طی مرحله صحت سنجی تلفنی، ۸۰ درصد این موارد صحیح بوده است.

 آب منطقه‌ای، بهزیستی و دامپزشکی پیشرو در این آمار هستند و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تنها با ۸ درصد پیشرفت، ضعیف‌ترین دستگاه در این حوزه محسوب می‌شود و اداره کل کار نیز تاکنون ۲۲۶ شغل را به ثبت رسانده است.

روند کاهشی نرخ بیکاری در خراسان شمالی

بررسی نرخ بیکاری در ۳۱ استان نشان می‌دهد که در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته در ۲۱ استان نرخ بیکاری روند کاهشی داشت به طوری که نرخ بیکاری در ۷ استان که در تابستان سال گذشته دو رقمی بود، در تابستان امسال تک رقمی شد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که در تابستان امسال ۸.۹ درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند این در حالی است که تابستان سال گذشته نرخ بیکاری ۹.۶ درصد بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۴۰۰) ۰.۷ درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری جوانان ۲۴-۱۵ ساله نشان می‌دهد که ۲۳ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. برسی روند تغییرات این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته نشانگر کاهش ۲.۷ درصدی است.

همچنین نرخ بیکاری گروه سنی ۳۵ - ۱۸ ساله نیز حاکی از آن است که ۱۶.۲ درصد از این جمعیت فعال بیکار بوده‌اند. این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۱.۴ درصد کاهش یافته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر فارغ‌التحصیل آموزش عالی، نشان می‌دهد ۱۳.۲ در صد از جمعیت این قشر بیکار بوده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند کاهشی ۱.۲ درصدی را ثبت کرده است.

نرخ بیکاری در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قم، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مرکزی و یزد روند کاهشی داشت.

همچنین نرخ بیکاری در هفت استان بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان و یزد که در تابستان سال گذشته نرخی ۲ رقمی داشت در تابستان امسال به تک رقمی رسید.

نرخ بیکاری در استان‌های بوشهر از ۱۰.۵ به ۷.۹ درصد، چهارمحال و بختیاری از ۱۲.۴ به ۸ درصد، خراسان شمالی از ۱۱.۴ به ۹.۲ درصد، کرمان از ۱۱.۱ به ۸.۱ درصد، کهگیلویه و بویراحمد از ۱۰.۲ به ۸.۷ درصد، گیلان از ۱۱.۶ به ۷.۸ درصد و یزد از ۱۳.۶ درصد به ۷.۷ درصد رسید.

بیشترین کاهش نرخ بیکاری تابستان امسال در مقایسه با تابستان سال گذشته در استان‌های یزد با ۵.۹ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۴.۴ درصد، گیلان با ۳.۸ درصد، کرمان با ۳ درصد و بوشهر با ۲.۶ درصد رقم خورد.

 

 


دیدگاه‌ها
ناشناس 1402/01/18
فقیر خانه میباشد
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.