مسئولان در مباحث مربوط به خانواده، فقط دنبال گزارش سازی هستند
دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر خراسان شمالی:

مسئولان در مباحث مربوط به خانواده، فقط دنبال گزارش سازی هستند

بجنورد: دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر خراسان شمالی گفت: باوجود اهمیت و نقش ویژه خانواده در جامعه، متأسفانه گاهی اوقات مسئولین به مباحث خانواده به‌صورت پراکنده پرداخته و فقط به دنبال گزارش‌سازی هستند.

حجت‌الاسلام هادی رحیمی در گفتگو با بجنورد زیبا، با اشاره به تدوین نقشه فرهنگی کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی که ترسیم کننده قله‌ها و وضعیت مطلوب فرهنگی کشور در افق ١٤٠٤ و مبتنی بر مبانی، ارزش‌ها و اصول بنیادین فرهنگی کشور، رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، سند چشم انداز ایران ١٤٠٤ و سایر اسناد فرادستی و همچنین مقتضیات ملی، منطقه‌ای و جهانی طراحی شده است، اظهار کرد: یکی از مباحث این سند، بحث مهندسی فرهنگی است که اگر بر اساس این سند از سال 1392، نظام مسائل فرهنگی رصد و مسئولان طبق آن رفتار کنند سندی پیشران برای بسیاری از موضوعات خواهد بود اما متأسفانه هنوز بر روی زمین‌مانده است.

وی در خصوص فعالیت ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر افزود: ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر یک‌نهاد مردمی و ستاد اعلان و اعلام است و نه ستاد اجرا و اقدام.

حجت‌الاسلام رحیمی بیان داشت: درحالی‌که ۴۳ سال از تصویب قانون اساسی و سی سال از سابقه تشکیل این ستاد می‌گذرد ولی تاکنون اصل مربوط به امربه‌معروف و نهی از منکر که همان اصل هشتم قانون اساسی است بر روی زمین‌مانده و باید سیاست‌گذاری و ساختاری متناسب با این موضوع در جامعه وجود داشته باشد و ستاد در این راستا در وهله اول تشکیل قرارگاه گام(گشت ارشاد مسئولین) را دستور کار خود قرار داده و نقش مردم در قرارگاه گام نقش محوری خواهد بود.

وی افزود: فرقی که امربه‌معروف و نهی از منکر با سایر واجبات دارد این است که سایر واجبات شیوه اجرا دارند ولی امربه‌معروف شیوه اجرا ندارد و به تعبیر حضرت آقا  مثل نماز یادگرفتنی و نیازمند دانش افزایی و آموزش است. وقتی می‌بینیم تذکر لسانی در جامعه کم شده یکی بخاطر این است که نمی‌دانیم با چه شکلی امربه‌معروف کنیم و گاهی اوقات بدون آموزش، شخص آمر به معروف گرفتار منکر می‌شود.

حجت‌الاسلام رحیمی بابیان اینکه امربه‌معروف و نهی از منکر کاملاً مردمی شده است، گفت: رویکرد این ستاد در استان تغییر و تحول در دانش و بینش مردم است که پیش‌بینی‌شده تا سال ۱۴۰۴ با هم افزایی بین همه مجموعه های دغدغه‌مند و فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی در جامعه شاهد رفتاری متناسب با جامعه اسلامی باشیم.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر خراسان شمالی همچنین ادامه داد: در بحث امربه‌معروف و نهی از منکر باید نگاه اجتماعی داشته باشیم و نباید نسبت به برخی رفتارها در جامعه بی‌تفاوت بود و بگوییم به هیچ‌کس ارتباطی ندارد.

وی اضافه کرد: یکی از سیاست‌های ستاد که سرفصل مهم بیانیه گام دوم انقلاب یعنی عدالت‌خواهی است باید بیشتر موردتوجه قرار بگیرد و این عدالت در مسائل اخلاقی، آموزشی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی، تربیتی و خانوادگی است که دراین‌بین باید به خانواده به‌صورت ویژه پرداخته شود.

حجت‌الاسلام رحیمی تصریح کرد: جریانات اخیر، اهمیت خانواده را به‌خوبی برای همگان روشن کرد و در برهه‌ای از زمان قرار گرفتیم که دشمن منتظر فرصتی بود تا نهاد خانواده را زیر سؤال ببرد. چراکه خانواده هویت اصلی یک جامعه است، ازاین‌رو دشمن با جنگ شناختی و ترکیبی در فضای رسانه، هویت‌زدایی از خانواده را شعار اصلی خود قرار داده است.

وی اضافه کرد: باوجود اهمیت و نقش ویژه خانواده در جامعه، متأسفانه گاهی اوقات مسئولین به مباحث خانواده به‌صورت پراکنده پرداخته و فقط به دنبال گزارش‌سازی هستند.

به گفته حجت‌الاسلام رحیمی، عفاف، حجاب و خانواده دو  عرصه مهم امربه‌معروف و نهی از منکر از میان  18 عرصه فعالیت ستاد هستند و برای برقراری عدالت در تمام بخش‌ها باید به این دو موضوع متمرکز شویم.

وی افزود: اهمیت خانواده تا جایی است که  در سطح کشور به رئیس‌جمهور محترم پیشنهاد تشکیل وزارتخانه‌ای تحت عنوان وزارت خانواده و جوانی جمعیت را داده‌ایم تا به‌طور ویژه‌ بر بحث خانواده و موضوعات مرتبط به آن متمرکز باشد.

حجت‌الاسلام رحیمی با اشاره به برخی مسائل مهم در خانواده، فضای مجازی را یکی از مباحث اساسی موردتوجه خانواده‌ها در دوره کنونی عنوان کرد و گفت: دوران کرونا موجب دوری دانش‌آموزان و فرزندان از فضای حقیقی و روی آوردن به فضای مجازی شد.

وی ادامه داد: متأسفانه فضای مجازی قدرت تحلیل، تدبیر و تفکر را از دانش‌آموز گرفته و یکسری تصورات ذهنی را ایجاد کرده است. نمونه آن‌وقتی یک دانش‌آموزی در برهه زمانی کنونی به یک بسیجی، شخصیت فرهنگی، مذهبی، روحانیت و... آسیب می‌زند برگرفته از همین تصورات ذهنی و بازی‌های فضای مجازی است زیرا صراحتاً اعلام می‌کند باید وارد مرحله دیگر بازی بشوم یا اگر مرا بکشید یک جان دیگر دارم.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر خراسان شمالی تصریح کرد: با توجه به اهمیت خانواده و عدالت‌خواهی در تلاش برای شکل‌گیری جامعه اسلامی هستیم و انتظار داریم شورای فرهنگ عمومی و دستگاه‌های فرهنگی در راستای تحقق عدالت اجتماعی به این موضوع بپردازند چراکه شکل گیری جامعه اسلامی از تأکیدات امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان است.

حجت‌الاسلام رحیمی با اشاره به اینکه در میان آشوبگران پنج منکر و آسیب در سطح کشور چشم‌گیر بود، گفت: یکی از منکرات فحاشی و خشونت بوده و اتفاقات اخیری که رواج پیداکرده حاصل کم‌کاری بسیاری از مسئولان و گاهی اوقات مشکلات معیشت، اقتصاد، اشتغال، بانکداری و... بوده است.

وی افزود: این موضوعات نشان می‌دهد هر شخصیتی که در اتفاقات اخیر حضور پیداکرده دغدغه‌مندی‌هایی داشته است اما بازهم همه‌چیز به خانواده برمی‌گردد که بحث فحاشی و خشونت را به همراه داشتند.

حجت‌الاسلام رحیمی گفت: وقتی در جامعه بحث فحاشی، خشونت، مواد مخدر، مشروبات الکلی، بی‌حیایی و بدحجابی در بین اغتشاشگران وجود داشت، نشان از  تمرکز دشمن بر ضعف‌های ما و ترک فعل و عدم تمرکز بر کارهای اولویت‌دار ما است.

حجت‌الاسلام رحیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت گشت ارشاد الان در استان چطور است؟ این که گفته شده گشت ارشاد جمع شده است صحت دارد یا خیر، بیان داشت:

گشت ارشاد را باید بین مسئولین گذاشت(قرارگاه گام) و دستگاه‌های اجرایی اگر به مصوبات و قانون ملتزم باشند کف خیابان هم با کار ایجابی و رویدادهای فرهنگی اصلاح خواهد شد.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر خراسان شمالی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه چه تذکراتی برای بدحجابان در نظر گرفته شده است؟ افزود:

تذکرات ستاد توسط تشکل های مردمی بیشتر ایجابی و بدون تنش هست.

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس مطرح کرده بود که طرحی تدوین شود تا حساب بانکی افراد بدحجاب مسدود شود، نظر شما در مورد این طرح یا پیشنهاد چی است؟ پاسخ داد: ستاد طرح جامع عفاف و حجاب را تدوین کرده و یک لایحه‌ای هم ذیل بند اول اصل سوم قانون اساسی به مجلس شورای اسلام تقدیم نمود تا قانونگذاران و نمایندگان مردم، مطالبات خانواده شهدا و متدینین جامعه را پاسخگو باشند و طومار مطالبات مردمی جهت ساماندهی وضعیت پوشش و حیا و عفت در جامعه به نمایندگان مجلس داده شد. انشاالله همانند ماسک و کمربند ایمنی، مجلس ما و دستگاهای اجرایی بتوانند راهکار و پیوست فرهنگی مناسبی ارائه نمایند و ستاد هم در طرح جامع عفاف و حجاب برای ۱۱ عرصه راهکار عملی داده که برای عرصه اول که دستگاهای اجرایی هستند شاخص‌های نظارتی و نکات ایجابی و سلبی را ارسال کرده است.

 

مدیر سایت

دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.