۳ هزار خانوار روستایی در خراسان شمالی، نتوانستند بیمه خود را تمدید کنند

۳ هزار خانوار روستایی در خراسان شمالی، نتوانستند بیمه خود را تمدید کنند

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان‌شمالی گفت: سه هزار خانوار روستایی و عشایری که سال گذشته بیمه شده فعال بوده اند امسال بنا به دلایل مختلف بیمه خود را تمدید نکردند.

به گزارش بجنورد زیبا، محمد رضا بیدی افزود: در صورت عدم پرداخت حق بیمه توسط این افراد و بروز حادثه یا بیماری منجر به ازکارافتادگی یا فوت در زمان وقفه بیمه ای،متاسفانه مستمری به این افراد تعلق نخواهند گرفت

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان‌شمالی تصریح کرد: این صندوق از طرق مختلف همچون تماس با بیمه شدگان، ارسال پیامک و... موضوع لزوم تمدید و عواقب عدم تمدید به بیمه شدگان غیرفعال اطلاع  گردید است.

طبق اطلاعات به دست آمده (تماس با بیمه شدگان) علت اصلی عدم تمدید اما این خانوار ها مشکلات اقتصادی، و عدم تمکن مالی بیان شده است.

وی افزود: در حالی که این خانوار های توانایی پرداخت حق بیمه خود را به صندوق ندارند که حدود ۷۰ درصد سهم بیمه توسط دولت پرداخت می شود.

بیدی خاطرنشان کرد: کشاورزان، روستائیان و عشایر استان به علت خشکسالی، کاهش منابع آبی، بالا رفتن هزینه های تولید در بخش بخش کشاورزی و دامپروری، بی‌رونقی کسب و کارها و کمبود درآمد دچار کاهش درآمدی شدید شده فلذا در پرداخت حق بیمه دچار مشکل شده اند.

وی اعلام داشت در صورت ایجاد وقفه در بیمه پردازی، بیمه شده می بایست 3 برابر حق بیمه به ازای هر ماه وقفه پرداخت نماید چراکه دولت تعهدی برای پرداخت 70 درصدی وقفه ایجاد شده توسط بیمه شدگان ندارد.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی گفتبیمه شدگان با پرداخت حداقل ۱۵ سال حق بیمه سالانه و به شرط داشتن حداقل ۶۵ سال سن از مستمری پیری برخوردار می شود، در صورت فوت به دلیل حادثه ناشی از کار، بدون احتساب سابقه بیمه و در غیر اینصورت با داشتن یکسال سابقه و ۹۰ رور ارتباط بیمه ای در سال آخر، افراد تحت تکفل مشمول مستمری می شوند.

بیدی خاطرنشان کرد: در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، بدون احتساب سابقه بیمه و در صورت وقوع حادثه غیر ناشی از کار و با شروع بیماری پس از یک سال سابقه به شرط داشتن ۹۰ روز ارتباط بیمه ای (قبل از ازکارافتادگی)، بیمه شده می تواند مشمول مستمری از کار افتادگی کلی  شود.

وی افزود: خشکسالی و نبود بارش موثر تولید و درآمد خانوارهای روستایی و عشایری را کاهش داده است که هم اینک از خیران می خواهیم این خانوار ها را مورد حمایت های مالی قرار دهند، سهم دولت در پرداخت حق بیمه در این صندوق هشت ماه و سهم خود افراد چهار ماه است اما متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی، بیکاری و فقر بعضا برخی از خانوار ها قادر به پرداخت این میزان نیز نیستند.

وی گفت: پرداخت حق بیمه هشت ماه در یکسال گروه هدف توسط دولت انجام می شود و بیمه شدگان به نوعی حق بیمه چهار ماه را پرداخت می کنند اما اگر این قشر نتوانند سهم حق بیمه خود را سالیانه پرداخت کنند از  این یارانه 70 درصدی بهره مند نخواهد شد.

وی گفت۲ هزار و ۸۰۰ خانوار روستایی و عشایری در ۹ ماه سال جاری زیر پوشش این صندوق رفتند که از مجموع این تعداد حدود یکهزار و ۸۰۰ نفر آقا و مابقی خانم هستند.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: اولویت صندوق در سال جاری علاوه بر جذب بیمه شدگان جدید بحث تمدیدها است که این مهم نیز در دستور کار قرار گرفت تا بیمه شدگان تمدید شوند.

وی ضریب پوشش بیمه ای استان را حدود ۴۳ درصد عنوان کرد و گفت: اینک ۷۶ هزار و ۷۲۴ نفر از جمعیت مشمول خود را بیمه کرده اند.

وی گفت: در مجموع ۱۷۹ هزار نفر از جمعیت استان مشمول صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان‌شمالی هستند که تلاش می کنیم این افراد را جذب کنیم.

بیدی با بیان اینکه این صندوق هشت سطح درآمدی دارد افزود: در کمترین سطح درآمدی هر بیمه شده هفت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و در بیشترین سهم درآمدی هر بیمه شده ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال سالانه پرداخت می کند.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از جمعیت در روستاها سکونت دارند و این استان از نظر سرانه درآمد خانوار، در رده آخرین استانهای کشور قرار دارد.

بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (spei) دوره یکساله حدود ۹۴ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.

استان خراسان شمالی از لحاظ جغرافیایی در منطقه معتدل کوهستانی واقع است که میانگین باران سالانه آن حدود ۲۴۰ میلمتر می رسد و حدود ۳۴۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغی و زراعی دارد با تولید افزون بر یک میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی است و ۸۲ هزار نفر بهره برداری بخش کشاورزی این استان محسوب می شوند.

تغییر اقلیم و برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده است که هشت دشت از مجموع ۱۱ دشت استان در وضعیت نامناسبی از نظر ذخائر آبی قرار گیرد و به همین دلیل هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آنها به منظور تعادل بخشی به منابع آبی ممنوع شده است.

خشکسالی خراسان شمالی نه تنها باعث ایجاد تنش آبی در حدود ۳۰۰ روستا و چند شهر ایجاد کرد که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از حجم آبدهی قنات ها را نیز کاهش داد به طوری که نیمی از مزارع کشاورزی این خطه شمال کشور را نیز خشکاند و هشت دشت از ۱۱ دشت این استان نیز در زمره دشت های بحرانی قرار گرفتند.

کشاورزان و دامپروران این استان در سال های اخیر درآمد کمی حاص آنان می شود که بعضا حتی زمین های خود را رها کرده اند و علاوه بر خشکسالی کشاوزان این استان در سال های اخیر از ناحیه سرمازدگی، بارش باران و تگرگ، جاری شدن سیل نیز خسارت هنگفتی دیده اند.

 

 


دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.