پایین آمدن میانگین سنی ارتکاب جرم در استان
رئیس کل دادگستری خراسان شمالی:

پایین آمدن میانگین سنی ارتکاب جرم در استان

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از  بروز زمینه های  شکل گیری برخی  آسیب های اجتماعی منجر به قتل و خودکشی و پایین آمدن میانگین سنی ارتکاب جرم در استان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش بجنورد زیبا، حجت الإسلام والسلمین براتی زاده در نشست شورای قضایی استان اظهار کرد: اینکه طی چند سال اخیر برخی آسیب‌های اجتماعی منجر به بروز قتل یا خودکشی، به تدریج روند روبه رشد داشته و نیز میانگین سنی ارتکاب جرم پایین آمده، در واقع یک زنگ خطر جدی را به صدا درآورده و حکایت از آن دارد که برای از بین بردن زمینه‌های شکل‌گیری این آسیب‌ها و پیشگیری از وقوع جرم لازم است همه دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله نهادهای فرهنگی و صداوسیما پای کار بیایند و در این حوزه‌ها بیشتر و بهتر نقش آفرینی کنند.

وی بیان کرد: پیش تر دستگاه قضایی استان به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مأموریت داده بود که ضمن شناسایی مناطق و کانون‌های شکل گیری آسیب‌ها و برنامه‌ریزی هدفمند و تشکیل کارگاه‌های مختلف در جوامع هدف در این خصوص چاره اندیشی کنند.

براتی زاده خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی استان در همین راستا از کارشناسان و متخصصان مرتبط با این مباحث دعوت کرده تا بتواند با جلب مشارکت نهادهای علمی و پژوهشی و متولیان امور فرهنگی و اجتماعی اجرای طرح های پیشگیرانه را در جوامع هدف در دستور کار قرار دهد.

براتی زاده همچنین از صدا و سیما بعنوان رسانه ملی خواست جهت تأمین و ارائه محتوای آموزشی و فرهنگی مناسب در این خصوص با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همکاری نماید.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مصادیق آسیب‌های اجتماعی ریشه در اختلافات خانوادگی دارد، تصریح کرد: طبق بررسی‌های به عمل آمده نهاد خانواده بعنوان نخستین خاستگاه تربیتی و در عین حال فرهنگی و آموزشی می تواند در پیشگیری از بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی نقشی مهم و سازنده داشته باشد. لذا باید از این ظرفیت مهم و ارزشمند به نحو شایسته استفاده شود .

مقام عالی قضایی استان همچنین موضوع انتخابات را یکی دیگر  از مهمترین اولویت های دستگاه قضایی برشمرد و با اشاره به موضوع تأیید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی جهت ورود در عرصه رقابت های انتخاباتی گفت: هر چه به انتخابات اسفندماه سال جاری نزدیک‌تر می‌شویم حساسیت‌ها و در عین حال دشمنی‌های نظام سلطه و دشمنان نظام و انقلاب بطور قابل ملاحظه و چشمگیری افزایش خواهد یافت. لذا علاوه بر کار فرهنگی و رسانه‌ای، سازوکارهای مدیریتی و نظارتی با محوریت اتکاء به موازین قانونی و اصول پیشگیرانه باید در اولویت اقدام  و عمل قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان گفت: برقراری فضای رقابتی سالم هیچگاه مانعی برای امنیت و ثبات انتخابات نبوده و نیست بلکه چنانچه در چهارچوب موازین قانونی باشد می تواند در بالابردن نشاط اجتماعی و جلب مشارکت مردمی بطور مؤثر نقش آفرینی کند.

 


دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.