آخرین نفس‌های باغ فواره بجنورد

آخرین نفس‌های باغ فواره بجنورد

بجنورد زیبا: باغ فواره یکی از باغ‌های قدیمی بجنورد متعلق به دوره قاجاریه است که در آن یک ساختمان و یک حوض تاریخی قرار دارد.

به گزارش بجنورد زیبا، در باغ فواره بجنورد درخت‌های چنار خیلی قدیمی وجود دارد که تعدادی از این چنارها به هر دلیلی درگذشته خشک‌شده و تعدادی از آن‌ها نیز دوباره رشد کرده‌اند ولی هنوز هم درختانی با قدمت بالا در آن وجود دارد.

این باغ در سال‌های زیادی محل استقرار پادگان ارتش و در اختیار این نهاد بوده ولی اکنون‌که پادگان ارتش در حال جابه‌جایی است این باغ زیبا با آثار تاریخی موجود در آن اعم از حوض و ساختمان قدیمی موجود در آن به همراه این درختان بسیار زیبا که هویت این شهر و مردم آن هستند در حال تخریب است.

شهر بجنورد به‌عنوان یک شهر بسیار زیبا و سرسبز در سال‌های گذشته زبانزد بوده و باغ‌ها و درختان قدیمی بسیار زیادی داشته است ولی اکنون بنا به هر دلیل ازجمله بحث‌های توسعه‌ای شهر متأسفانه دیگر خبری از این باغ‌ها نیست و شاید تنها شاهد این باغ‌های زیبا که همین باغ فواره است نیز اکنون به دست بی‌تدبیری برخی مسئولان در حال تخریب است تا همین هویت باقی‌مانده نیز به فراموشی سپرده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی در گفت‌وگو با بجنورد زیباُ ضمن انتقاد از این مسئله و ابراز تأسف، اظهار داشت: تک‌تک آجر به آجر و درختان این باغ بیشینه تاریخی مردم این شهر است که باید حفظ شود.

علی مستوفیان افزود: ولی متأسفانه باوجود پیگیری‌های فراوان در حال حاضر ساختمان موجود در این باغ که حتی سنگ‌فرش‌های قدیمی محوطه آن بازگوکننده تاریخ و تمدن مردم این شهر است دستخوش تخریب‌شده است.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کاش درخت، افزود: هیچ‌کس مجوز قطع درختان را بدون دلیل ندارد حال اینکه درختان موجود در این باغ قدمتی به ژرفای تاریخ و تمدن مردم این شهر دارد و قطع آن‌ها ظلم بزرگی است.

وی بابیان اینکه مساحت این باغ حدود ۱۰ هکتار است، افزود: ساختمان و حوض موجود در این باغ تا پیش‌ازاین پابرجا بود و فقط قسمت شمالی آن تخریب‌شده بود که با مرمت آن، می‌توانست یک فضای تاریخی و ملی بسیار خوب برای یادآوری گذشته مردمانمان باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با اشاره به پیگیری‌های بسیار برای حفاظت و احیای این باغ، گفت: آثار تاریخی باقیمانده در سطح شهر اعم از آثار ثبتی و آثار واجد ارزش که هنوز در فهرست آثار ملی کشور ثبت‌نشده‌اند، تک‌دانه‌هایی هستند که به شهرها هویت می‌بخشند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که از گذشته تاکنون در حال پیگیری آن بودیم موضوع پادگان تاریخی منطقه است که در تصرف ارتش است.

مستوفیان با اشاره به اهمیت باغ‌های ایرانی و ثبت آن‌ها در فهرست جهانی یونسکو، افزود: وظیفه ذاتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توجه و حفاظت از عناصر باقیمانده این باغ‌های ایرانی است.

وی افزود: باغ تاریخی فواره یکی از عناصر مهم و باقیمانده یادگار معماری شهر بجنورد و یک الگوی باغ ایرانی به شمار می‌رود که باید موردحفاظت قرار گیرد.

 

 


دیدگاه‌ها
ناشناس 1401/09/29
سلام حداقل ادرس فعلی رو واسه اطلاع مردم بنویسید
ناشناس 1401/09/29
کار درستی کردن تمام آثار طاغوت رو نابود کردن
ناشناس 1401/10/01
سلام این گزارش کذب است و اماکن و عکس های مندرج در گزارش در پادگان ارتش از گذشته وجود نداشته و حاکی از بی اطلاعی و عدم اشراف مدیر کل محترم ميراث فرهنگي استان از موضوع و حیطه مسئولیتشان است. شایسته است قبل از انتشار گزارش نسبت به بررسی در خصوص صحت اظهارات مقام مذکور اقدام میشد تا باعث بی اعتمادی و تخریب وجه ارتش جمهوری اسلامی ایران نزد شهروندان نشود.
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.